آنچه در مورد لثه و بیماریهای آن باید بدانید

لثه بافت نرمی است که روی استخوان فکین و دور دندان را میپوشاند. لثه ی طبیعی و سالم به رنگ صورتی است و سطح آن حالت پوست پرتغالی دارد که این حالت وقتی لثه خشک می شود بهتر قابل رویت میباشد و دارای قوام نسبتا سفت میباشد. قسمتی از لثه که دور تا دور دندان را در بر می گیرد، لثه حاشیه ای (مارژین لثه) نام دارد که این قسمت لثه بدون تکیه گاه استخوانی است و به آن لثه آزاد (free gingiva) نیز گفته می شود. قسمتی از لثه که در فضای بین دو دندان قرار می گیرد ، پاپی نام دارد.

در سطح مجاور دندان، لبه ی لثه، حالت تیز یا به اصطلاح لبه ی چاقویی دارد . گرد و قرمز و نرم بودن این ناحیه نشانه ی التهاب لثه می باشد. لثه آزاد در سطحی پایین تر از لبه ی خود، با دندان چسبندگی دارد و بدین دلیل شیار یا فضایی بین لبه ی آزاد لثه و دندان بوجود می آید که در حالت طبیعی 1-2 میلیمتر عمق دارد که به آن شیار لثه ای (sulcus) می گویند.

در مواردی که بیماری لثه پیشرفته باشد عمق این شیار ممکن است به 4-5 میلیمتر یا بیشتر برسد (که به آن پاکت می گویند) و دیگر نمیتوان با مسواک عمق شیار را تمیز نمود. در اینصورت با جرم گیری و جراحی لثه عمق این شیار کم می گردد تا قابل دسترسی برای تمیز کردن باشد.

 

دندانها ممکن است از نظر ظاهر کاملا سالم بنظر برسند اما ممکن است در اثر بیماریهای بافتهای نگهدارنده، نه تنها لق شده و قابل استفاده نباشند بلکه عفونت ناشی از آن به سایر دندانها و اعضای بدن نیز آسیب برساند؛ از این رو سلامت انساج نگهدارنده دندان دارای اهمیت است.

پوسیدگی دندان شیری و آسیب به دندان دائمی
مطلب پیشنهادی برای شما

بیماریهای آماسی لثه و بافتهای اطراف دندان از شایعترین بیماریها بشنار میروند و مهمترین علت از دست دادن دندانهاست.

از هر پنج نفر، چهار نفر مبتلا به نوعی از این بیماری می باشند و غالبا خودشان هم اطلاع ندارند و اغلب، دندانها را به علت بیماریهای ناشی از لثه از دست میدهند.

 

علایم بیماریهای لثه و بافتهای اطراف دندان

  • قرمزی و تورم لثه
  • خونریزی
  • بوی بد
  • ایجاد فاصله میان دندانها
  • لقی یک یا چند دندان
  • جدا شدن لثه از دندان
  • عمیق شدن شیار بین لثه و دندان
  • تحلیل لثه
  • درد مبهم یا خارش بین دندانها

غالبا بیماریهای پریودنتال در مراحل اولیه بدون درد می باشد و ممکن است فرد متوجه تورم تدریجی لثه نشود و یا توجهی به خونریزی گهگاه لثه در مواقع مسواک زدن نداشته باشد و یا تحلیل لثه را به حساب افزایش سن بگذارد. برای سلامت دندانها و لثه لازم است تا بطور منظم تحت معاینات دندانپزشکی قرار گیریم.


دکتر فاطمه حیدری

دكتر فاطمه حيدری

جراح -دندانپزشک

بهترین دندانپزشک اصفهان

آشنایی با خدمات دکتر فاطمه حیدری

جهت کسب اطلاعات تماس دکتر فاطمه حیدری به بخش تماس با ما سایت مراجعه نمایید.

دوستان عزیز می توانید از طریق بخش دیدگاه ها سوالات دندانپزشکی خود را از خانم دکتر فاطمه حیدری بهترین دندانپزشک اصفهان بپرسید.

, , ,
نوشتهٔ پیشین
نقش پلاک دندانی در ایجاد بیماریهای پریودنتال
نوشتهٔ بعدی
نخ دندان یا مسواک ؟ سوال متداول پرسیده شده

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonثبت نوبت و مشاوره ‎09138299023