در این مقاله از دکتر فاطمه حیدری جراح و دندانپزشک می خواهیم که مطلبی راجع به انواع زخم های دهانی به شما عزیزان ارائه بدهیم.

انواع زخم های دهانی

انواع زخم های دهانی کدام اند؟ چرا به زخم های دهانی مبتلا می شویم؟ رایج ترین زخم های دهانی کدام اند؟ آیا راه درمانی برای زخم های دهانی وجود دارد؟ برای رسیدن به پاسخ سوالات خودتان و برای افزایش اطلاعاتتان ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید.

 زخم های دهانی

از مسئله های رایج که می تواند برای افراد مختلف در سنین مختلف روی دهد زخم دهانی می باشد. علت زخم دهان و گلو و زخم دهان در کودکان را می تواند در موارد مختلفی جستجو کرد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. روش‌های متفاوتی نیز برای درمان این مشکل وجود دارد که از میان آن‌ها می توان به استفاده از پماد برای زخم دهان، درمان زخم دهان با جوش شیرین و درمان زخم دهان با عسل اشاره کرد. انواع زخم های دهانی را برای شما بررسی می کنیم. زخم‌های دهان معمولا به وسیله غشای سفید رنگی که از سطح زخم قابل برداشته شدن است پوشانده می شود.

الف) زخم دهان تبخال: تبخال یکی از مشکلات رایج دهانی است. برخلاف تصور علت زخم دهان و گلو و زخم دهان در کودکان در این مورد تب و یا سرما خوردگی نیست، بلکه اینها بیشتر محرک بروز آن هستند. علت زخم دهان و گلو در این مورد و توسط ویروس تبخال، معمولا از طریق پوسیدگی دندان، استفاده از لوازم مشترک، و سایر تماس‌های نزدیک منتقل می‌شود. این نوع زخم دهان در هر سنی مشاهده می‌شود، اما در افراد میانسال، مسن، و خانم‌ها رایج تر است.

حقایق شگفت انگیز بهداشت دهان و دندان درباره کودکان
مطلب پیشنهادی برای شما

 

زخم های دهانی

 

ب) زخم دهان آفت: علت بروز آفت در دهان، روی زبان، گونه و حتی لثه‌ها دقیقا مشخص نیست، اما از محرک‌های علت زخم دهان و گلو و زخم دهان در کودکان در این مورد می‌توان به حساسیت، عفونت، هورمون‌ها، استرس و کمبود برخی ویتامین‌ها اشاره کرد. محو شدن آفت دهان معمولا 1 تا 2 هفته طول می‌کشد. آفت‌های شدید را می‌توان با پماد برای زخم دهان با خاصیت بی حس کنندگی، دارو و یا لیزرهای مخصوص درمان کرد.

روغن و پماد برای زخم دهان می‌توانند ناراحتی را تسکین داده و سرعت بهبود را افزایش دهند. البته در صورت بروز مکرر، استفاده از پماد برای زخم دهان چندان به کار نخواهد آمد و فرد به یافتن علت زخم دهان و گلو توسط پزشک و دارو نیاز خواهد داشت.

ج) برفک دهان: برفک دهان توسط نوعی قارچ ایجاد شده و در نوزادان، بیماران، و افراد مسن بسیار رایج است. سیستم ایمنی ضعیف، داروهای دیابت، آنتی بیوتیک‌ها، شیمی درمانی، پرتو درمانی، و برخی داروهای خاص می‌توانند علت زخم دهان و گلو و زخم دهان در کودکان بوده و امکان رشد قارچ را افزایش دهند. پاک کردن نواحی مبتلا به این قارچ سبب ایجاد زخم دهان خواهد شد. به همین دلیل برای تشخیص قطعی علت زخم دهان و گلو و زخم دهان در کودکان در این مورد باید به پزشک مراجعه کرد.

د) زخم دهان لکوپلاکیا: علت زخم دهان و گلو لکوپلاکایا واکنشی نسبت به یک محرک است. محرک‌های علت زخم دهان و گلو در این مشکل می‌تواند دندان‌های مصنوعی با اندازه نامناسب، فرسایش اسیدی دندان‌ها، مصرف سیگار و تنباکوی بدون دود باشد. لکوپلاکیا می‌تواند به صورت پلاک‌ها یا نواحی سفیدی در دهان ایجاد شود که معمولا درد نداشته و پاک نمی‌شوند. لکوپلاکیا در گروه زخم دهان در کودکان نیست، اما می‌تواند یک وضعیت پیش سرطانی باشد. علت زخم دهان و گلو در نواحی مبتلا به به معاینه توسط یک دندانپزشک نیاز دارد.

بستن شکاف بین دندان ها در دندانپزشکی دکتر فاطمه حیدری در اصفهان
مطلب پیشنهادی برای شما

ذ) زخم دهان زبان جغرافیایی: هنگامی که بخش‌هایی از پرزهای زبان از بین می‌روند، نواحی با ارتفاع متفاوت روی زبان شکل می‌گیرد که آن را شبیه به یک نقشه می‌کند. زبان جغرافیایی به عنوان زخم دهان در کودکان و بزرگسالان مضر نیست و می‌تواند مکررا رفع شده و دوباره عود کند. این نوع زخم نیازی به استفاده از پماد برای زخم دهان، درمان زخم دهان با جوش شیرین و درمان زخم دهان با عسل ندارد. اما در صورت وجود درد، فرد می‌تواند از داروهای ضد التهاب و مسکن‌های بدون نسخه استفاده کند.

 

زخم های دهانی

 

برخی از راه های درمانی…

» محلول نمک دریایی: یکی از ساده‌ترین روش های درمان آفت دهان استفاده از ترکیب آب و نمک است. نمک دریایی که به طور طبیعی حاوی سدیم و دیگر مواد معدنی است، گزینه ای عالی به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی محسوب می شود. از این رو، شستشوی دهان با محلول آب‌نمک می تواند بسیار موثر باشد.

» آلوئه ورا: از جمله خواص آلوئه ورا می توان به بازسازی پوست اشاره کرد. از این گیاه می توانید برای مقابله با بسیاری از بیماری ها و علائم آنها از جمله آنهایی که موجب زخم های دهان می شوند، استفاده کنید. همچنین با استفاده از ژل موجود در آلوئه ورا می توانید روند بهبودی و تسکین درد را تسریع کنید.

» عسل: عسل احتمالا شیرین‌ترین درمان برای زخم های دهان است. به لطف خواص ضد باکتری طبیعی خود، عسل می تواند روند بهبودی را تسریع کند. برای استفاده از عسل به عنوان یک درمان خانگی برای زخم های دهان یک قطره از آن را به صورت مستقیم روی ناحیه تحت تاثیر قرار گرفته بریزید.

آیا دندان های شیری کودکان اعصاب دارند؟
مطلب پیشنهادی برای شما

» روغن نارگیل: روغن نارگیل یکی از قدیمی‌ترین روش های درمان مورد استفاده برای آفت های دهان است. نارگیل یک ضد التهاب طبیعی است که می تواند درد و تورم را کاهش دهد. اندکی روغن نارگیل را روی زخم قرار داده و اجازه دهید چند دقیقه به همان حالت باقی بماند. سپس، دهان خود را با آب شستشو دهید تا روغن پاک شود.

در این مقاله سعی کردیم که راجع به زخم های دهانی با شما عزیزان صحبت کردیم و انواع این زخم ها را برای شما نام بردیم و برخی از راه های درمانی برای از بین بردن این زخم ها برای شما ارائه دادیم امیدوارم که با خواندن این مطلب به پاسخ سوالات خود رسیده باشید.

تخفیف ویژه برای شما اگر از طریق معرفی این مقاله به مطب دکتر فاطمه حیدی مراجعه کنید.

در صورت مفید بودن مطلب را با دوستان خود بهاشتراک  بگذارید.


دکتر فاطمه حیدری | دندانپزشک کودکان اصفهان

دكتر فاطمه حيدری

جراح -دندانپزشک

بهترین جراح دندانپزشک اصفهان

آشنایی با خدمات 

جهت کسب اطلاعات تماس دکتر فاطمه حیدری به بخش تماس با ما سایت مراجعه نمایید.

دوستان عزیز می توانید از طریق بخش دیدگاه ها سوالات دندانپزشکی خود را از خانم دکتر فاطمه حیدری بهترین دندانپزشک اصفهان بپرسید.

, , , ,
نوشتهٔ پیشین
بستن دیاستم اصفهان
نوشتهٔ بعدی
طول عمر عصب کشی (درمان ریشه)

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonثبت نوبت و مشاوره ‎09138299023