در این مقاله از دکتر فاطمه حیدری جراح و دندانپزشک می خواهیم که مطلبی راجع به (آیا جرم گیری برای دندان خطرناک است؟) به شما عزیزان ارائه بدهیم.

آیا جرم گیری برای دندان خطر دارد؟

در این جا سوالاتی ممکن است که ذهن هر کسی را به خود مشغول کند از جمله این سوال ها : آیا جرم گیری برای دندان خطرناک است؟ آیا انجام جرم گیری دندان ها را لق می کند؟ چگونه جرم گیری انجام می شود؟ هر چند وقت یک بار باید جرم گیری را انجام دهیم؟ و … برای رسیدن به پاسخ سوال های خودتان و برای افزایش اطلاعاتتان ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید.

اکثر مردم فکر می‌کنند جرمگیری مینای دندان‌ها را از بین می‌برد و زمینه بروز پوسیدگی‌ را فراهم می‌کند در حالی که جرم دندان علاوه بر این‌ که برای لثه و بافت‌های نگهدارنده دندان مضر است، محلی برای تجمع و تکثیر میکروب‌ها به حساب می‌آید و فقط با جرمگیری می‌توان این مشکل را حل کرد. پس این جرم است که ضرر دارد نه جرمگیری!خیلی‌ها می‌گویند جرمگیری باعث حساس شدن دندان‌ها می‌شود و در صورت مصرف نوشیدنی گرم یا سرد دندان‌ها تیر می‌کشند. وجود جرم روی دندان‌ها به علت ضخامتی که دارد به عنوان یک عایق عمل می‌کند و تا حدی جلوی حس دندان‌ها را می‌گیرد. بنابراین طبیعی است که با برداشته شدن آن بهتر متوجه تغییرات حرارتی شویم. البته این حساسیت همیشگی نیست و بعد از چند روز از بین می‌رود، پس نگران نباشید.

آیا با انجام جرم گیری دندان ها لق می شوند؟

یکی از باورهای نادرست درباره جرمگیری این است که این اقدام درمانی، لق ‌شدن دندان‌ها را به همراه دارد. با تجمع تدریجی جرم روی دندان‌ها و لثه و بی‌توجهی به این موضوع، مقداری از استخوان نگهدارنده دندان تحلیل می‌رود. در حقیقت دندان به این دلیل قبلا لق شده ولی به علت انباشتگی جرم و چسباندن دندان‌ها به هم، بیمار لق شدن آنها را احساس نکرده است، اما بعد از برداشتن جرم‌ها فرد متوجه آن می‌شود. البته این در مورد همه افرادی که جرمگیری می‌کنند، صادق نیست. مثلا فردی که دندان‌های سالمی دارد بعد از جرمگیری مشکلی نخواهد داشت و اتفاقا از این که بوی بد دهانش از بین رفته و دندان‌های تمیزتری دارد، بسیار راضی و خوشحال است.

هزینه روکش طلا دندان
مطلب پیشنهادی برای شما

جرم گیری

چگونگی انجام جرم گیری 

در جرم گیری با ابزارهای دستی، دندانپزشک از یک جرم گیر دندان استفاده می‌کند و به‌ صورت دستی پلاک‌های موجود روی دندان‌ها را از بین می‌برد، اما این نوع جرمگیری سطحی و مناسب افرادی است که جرم دندانی زیادی ندارند.

در جرمگیری با ابزارهای التراسونیک، پزشک به کمک یک دستگاه کوچک و سر فلزی آن پلاک‌ها را از روی سطح دندان‌ها و لثه پاک می‌کند و از اسپری آب برای شستن جرم و سرد نگهداشتن سر دستگاه کمک می‌گیرد. البته سوال بسیاری از متقاضیان جرمگیری از دندانپزشک‌ این است که آیا جرمگیری درد دارد؟ بیمار در حین جرمگیری هیچ دردی را احساس نمی‌کند، چون نوک قلم دستگاه جرمگیری با ایجاد لرزش و ضربه‌های بسیار کوتاه روی جرم‌ها آن ها را از بین می‌برد، اما دندان را نمی‌تراشد که باعث ایجاد درد شود. لازم به ذکر است این درد با دندان درد ناشی از خرابی دندان تفاوت دارد.

بسیاری از افراد با یک بار جرمگیری و رعایت همیشگی بهداشت دهان و دندان ممکن است تا مدت‌ها نیازی به جرمگیری مجدد نداشته باشند، اما برخی دیگر که به صورت مداوم از مسواک و نخ دندان استفاده نمی‌کنند، چندان توجهی به زیبایی و سلامت دندان‌هایشان ندارند و شب‌ها به یک مسواک زدن 15 ثانیه‌ای اکتفا می‌کنند زودتر دچار جرم دندانی خواهند شد. حتی ممکن است ادامه این روند عفونت دندان را در پی داشته باشد.

هر شش ماه یکبار می‌توان دندان‌ها را جرمگیری کرد، اما همه افراد باید حداقل سالی یک بار این کار را انجام دهند.

در این مقاله سعی کردیم که یک سری باور های غلط در مورد جرم گیری دندان را برای شما عزیزان شفاف سازی کنیم و نکاتی در مورد انجام جرم گیری را ارائه نمودیم. ما به شما دوستان عزیز دکتر فاطمه حیدری بهترین دندانپزشک اصفهان را معرفی می کنیم. و در صورت مفید بودن این مطلب می توانید آن را به اشتراک بگذارید.

تخفیف ویژه برای شما اگر از طریق معرفی این مقاله به مطب دکتر فاطمه حیدی مراجعه کنید.

در صورت مفید بودن مطلب را با دوستان خود بهاشتراک  بگذارید.

درمان کرم خوردگی دندان کودکان
مطلب پیشنهادی برای شما

دکتر فاطمه حیدری | دندانپزشک کودکان اصفهان

دكتر فاطمه حيدری

جراح -دندانپزشک

بهترین جراح دندانپزشک اصفهان

آشنایی با خدمات 

جهت کسب اطلاعات تماس دکتر فاطمه حیدری به بخش تماس با ما سایت مراجعه نمایید.

دوستان عزیز می توانید از طریق بخش دیدگاه ها سوالات دندانپزشکی خود را از خانم دکتر فاطمه حیدری بهترین دندانپزشک اصفهان بپرسید.

, , , ,
نوشتهٔ پیشین
نکاتی که بعد از کشیدن یا جراحی دندان باید رعایت کنیم
نوشتهٔ بعدی
علت ایجاد خط خنده چیست؟

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonثبت نوبت و مشاوره ‎09138299023