پاپ دندان شیری و دائمی

تفاوت پاپ دندان شیری و دائمی

در این مطلب از سایت خانم دکتر فاطمه حیدری جراح دندانپزشک اصفهان به تفاوت پاپ دندان شیری و دائمی می پردازیم.

تفاوت پاپ دندان شیری و دائمی

در رابطه با تفاوت پالپ دندان های شیری با دندان های دائمی  محققین از مطالعات بافت شناسی به این نتیجه رسیدند که به جز وجود یک ناحیه کلاهی شکل از فیبرهای شبکه ای  و کلاژنی در پالپ تاجی  دندانهای شیری ، هیچگونه تفاوت ساختمانی بین پالپ دندان شیری و دندان دائمی جوان وجود ندارد . هرچند تجربه نشان می دهد که پاسخ دندان های شیری نسبت به ضربه تهاجم میکروبی ، تحریکات و دارو ، متفاوت از همین پاسخ در دندان های دائمی می باشد . این امر ممکن است به علت تفاوتهای آناتومیکی موجود باشد.

بعضی از دندانپزشکان معتقدند که حساسیت دندان های شیری نسبت به درد ، کمتر از دندانهای دائمی می باشد که احتمالا دلیل آن می تواند به علت تفاوت در تعداد یا نحوه انتشار عناصر عصبی باشد. در دندان های دائمی فیبرهای عصبی به طور عمده در بین ادنتوبلاست ها (سلول های سازنده عاج) خاتمه می یابند ولی در دندانهای شیری فیبرهای عصبی پالپ تا ناحیه ادنتوبلاستی رسیده و به صورت پایانه های آزاد عصبی خاتمه می یابد .

پاپ دندان شیری و دائمی

پالپ دندانهای شیری و دائمی در پاسخ های سلولی نیز از یکدیگر متفاوت می باشند کما اینکه بنابر عقیده  Mcdonald ، کانونی شدن عفونت و التهاب در پالپ دندان های شیری ، ضعیف تر از دندان های دائمی می باشد ،  در ضمن ایجاد تحلیل های خارجی و داخلی در دندانهای شیری ، پس از استعمال کلسیم هیدروکسید، بر خلاف دندانهای دائمی به دلیل بالا بودن میزان پاسخ های التهابی در این دندان ها است . زیرا که قلیایی بودن این ماده باعث ایجاد التهاب شدید در دندانی خواهد شد که مورد درمان پالپوتومی (درمان ریشه) قرار گرفته است .

دندانپزشکان کودک چه نامیده می شوند؟

دكتر فاطمه حيدری

جراح -دندانپزشک

بهترین دندانپزشک اصفهان

آشنایی با خدمات

جهت کسب اطلاعات تماس دکتر فاطمه حیدری به بخش تماس با ما سایت مراجعه نمایید.

دوستان عزیز می توانید از طریق بخش دیدگاه ها سوالات دندانپزشکی خود را از خانم دکتر فاطمه حیدری بهترین دندانپزشک اصفهان بپرسید.

, , , ,
دلایل تغییر رنگ دندان ها که باید بدانیم…
پالپ دندان چیست؟