درمان درد دندان با سلول های بنیادی چگونه است؟

مدت زمان مطالعه: 12 دقیقه

محققان در حال کار بر روی نوع جدیدی از پر کردن هستند که به ترمیم دندان های پوسیده کمک می کند و به طور بالقوه نیاز به اکثر کانال های ریشه را از بین می برد.

اگر در ترس از ایجاد کانال ریشه زندگی می کنید، ممکن است اخبار امیدوار کننده ای برای شما وجود داشته باشد.

محققان در حال توسعه نوع جدیدی از پر کردن هستند که می‌گویند می‌تواند به ترمیم دندان‌های پوسیده کمک کند و به طور بالقوه نیاز به کانال ریشه را از بین ببرد.

ممکن است سال ها طول بکشد تا این فناوری سلول های بنیادی در مطب های دندانپزشکی مورد استفاده قرار گیرد. اما امید این است که مواد پرکننده قبل از پوسیدگی شدید و شروع عفونت قابل استفاده باشند.

فرآیند استفاده از این پرکردن ها روی دندان در حال پوسیدگی شبیه به پرکردگی های سنتی است، اما نحوه عملکرد آنها پس از استفاده کاملاً متفاوت است.

دکتر آدام سلیز، یکی از محققین و استادیار مهندسی زیستی در دانشگاه: “بر خلاف پرکردن دندان، این مواد عملکردهایی دارند که آنها را قادر می سازد سلول های بنیادی را در بافت پالپ تحریک کنند تا بافت های از دست رفته در اثر پوسیدگی دندان را ترمیم کنند.”

مرکز دندانپزشکی دکتر فاطمه حیدری جراح دندانپزشک اصفهان ،با پشتوانه ای قوی از تجربه و تخصص در انجام کلیه خدمات دندانپزشکی در خدمت شما بیماران محترم می باشد. در این مرکز با استفاده از روش هایی نظیر روکش های دندانی ، بلیچینگ دندان، سفید کردن دندان و  درمان با سلول های بنیادی زیبایی را برای شما به بهترین نحو تامین می کند.

جراح دندان پزشک اصفهان +تفاوت دندانپزشک با جراح دندانپزشک

اگرچه پرکردن های جدید به طور کامل کانال های ریشه را از بین نمی برند، اما می توانند تعداد این جراحی های دردناک را به حداقل برسانند.

ریشه مشکل

در طی عمل کانال ریشه، بافت پالپ عفونی از دندان برداشته می شود و حفره ای باقی می ماند که سپس پر می شود.

اگر پرکننده های جدید به اندازه کافی زود استفاده شوند، بافت پالپ پوسیده می تواند بازسازی شود و ممکن است نیازی به عمل کانال ریشه نباشد.

سلیز امیدوار است که این روش دندان ها را قادر سازد به حالت سالم برگردند.

کانال های ریشه در کاری که برای انجام آن طراحی شده اند بسیار موفق هستند. با این حال، هنگامی که دندان تحت درمان ریشه قرار می گیرد، شانس کمی برای بهبود وضعیت اولیه سالم خود دارد. این رویکرد می‌تواند امکان رخ دادن روش‌های بالینی میانی را فراهم کند که به موجب آن این مواد می‌توانند بافت‌های دندانی را در زمان‌های اولیه قبل از پوسیدگی و عفونت شدید بازسازی کنند.»

دکتر مو کانگ استاد و رئیس بخش اندودنتیکس در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس (UCLA) است.

او می گوید چند نمونه از استفاده از سلول های بنیادی درمانی برای پرکردن در مقالات اخیر وجود دارد.

این فناوری در حال حاضر برای رشد مجدد بافت های حیاتی در فضای کانال ریشه وجود دارد. چالش این است که آیا بافت حیاتی می تواند به عنوان بافت پالپ طبیعی عمل کند یا خیر

مزیت این روش بازگرداندن عملکرد طبیعی پالپ دندان در فضای کانال ریشه است که در غیر این صورت با مواد لاستیکی پر شده است… دندان ممکن است بتواند سرد، گرم، درد و سایر احساس ها را احساس کند و ممکن است بتواند بازیابی مکانیسم های دفاعی که برای طول عمر دندان حیاتی است.

پیشنهاد مطالعه: لمینت دندان چیست؟

یک وضعیت رایج

طبق گزارش انجمن اندودنتیکس آمریکا، سالانه بیش از 15 میلیون کانال ریشه در ایالات متحده انجام می شود. این حدود 40000 روش در روز است.

مواد مختلف پرکننده دندان مورد استفاده چیست؟

پوسیدگی دندان قابل پیشگیری است، اما 90 درصد از بزرگسالان آمریکایی دچار پوسیدگی شده اند و از هر چهار نفر یک نفر حفره درمان نشده دارد.

اگرچه در صورت تشخیص زودهنگام پوسیدگی دندان می توان به راحتی با آن مقابله کرد، اما تاخیر در مراجعه به دندانپزشک می تواند منجر به مشکلاتی شود.

اگر پوسیدگی دندان توسط دندانپزشک کشف شود و به موقع درمان شود، یک پر کردن ساده مشکل را حل می کند. با این حال، اگر پوسیدگی بدون مراقبت رها شود، می تواند جدی تر شود و نیاز به کانال ریشه داشته باشد. اگر کانال ریشه به موقع انجام نشود، پوسیدگی می تواند منجر به آبسه و در برخی موارد بستری شدن در بیمارستان شود.

در حال حاضر، کانال ریشه تنها روشی است که می تواند دندان عفونی یا آسیب دیده را نجات دهد. همچنین این تنها روشی است که می تواند درد دندان را فوراً از بین ببرد.

«در بسیاری از مواقع، تشخیص محل [و] و تشخیص منبع مشکل، درد دندان می تواند دشوار باشد. درد دندان می تواند شبیه عفونت سینوسی، مشکلات TMJ و حتی مراحل اولیه حمله قلبی باشد. بنابراین اگر چیزی غیرعادی را تجربه کردید، حتماً در اسرع وقت به یک متخصص دندانپزشکی مراجعه کنید.

ممکن است سال‌ها طول بکشد تا این پر کردن‌ها در مطب‌های دندانپزشکی مورد استفاده قرار گیرند، اما سلیز گفت این فناوری می‌تواند صنعت دندانپزشکی را تغییر دهد.

وی گفت: “این رویکرد پتانسیل ایجاد اختلال در عملکرد دندانپزشکی را دارد زیرا ما در تلاش هستیم مفاهیمی از پزشکی بازساختی و مهندسی بافت را به کلینیک دندانپزشکی وارد کنیم.”

اگر پرکردگی های Celiz آزمایش های بالینی را پشت سر بگذارند، ممکن است آموزش دندانپزشکان آینده نیز تغییر کند.

ایا دندان عقل باید کشید؟

بازسازی پالپ یک روش بسیار تخصصی خواهد بود که در سطح تخصصی انجام می شود. کانگ گفت: دندانپزشکان در آینده باید به خوبی در زمینه زیست شناسی اساسی فرآیند بازسازی پالپ آموزش ببینند و نیاز به آموزش بیشتر دارند.

برای عضویت و مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر فاطمه حیدری همین جا کلیک کنید.

در صورت داشتن سوال یا پیشنهادی و برای راهنمایی بیشتر و رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

, , , , , , , , , ,
تفاوت بین ژنژیویت و پریودنتیت چیست؟
درمان های عقب نشینی لثه چیست؟