در این مقاله از دکتر فاطمه حیدری جراح و دندانپزشک می خواهیم که مطلبی راجع به طول عمر عصب کشی به شما عزیزان ارائه بدهیم.

ماندگاری دندان های عصب کشی شده 

ماندگاری یا طول عمر دندان های عصب کشی شده چه قدر است؟ چگونه می توانیم از دندان های عصب کشی شده مراقبت کنیم؟ آیا روش خاصی برای مراقبت از دندان های عصب کشی شده وجود دارد ؟ اگر وش خاصی وجود دارد این روش ها کدام اند؟ برای رسیدن به پاسخ سوالات خودتان و برای افزایش اطلاعاتتان ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید.

عمل هایی مانند پر کردن دندان یا عصب کشی و روکش دندان سخت است، اما گاهی عدم رعایت مراقبت های لازم یا عدم مهارت کافی دندانپزشک، شما را مجبور به تکرار این عمل ها می کند.

طول عمر پر کردن دندان

ازبین رفتن دندان پرشده می تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما اینکه این اتفاق چگونه و بعد از چه مدت بیافتده به جنس ماده پرکردنی و مهارت دندانپزشک بستگی دارد. به ‌طور کلی، مواد پرکردن دندان از جنس طلا، آمالگام نقره، یا صمغ کامپوزیت هستند. محکم ترین و مقاوم ترین این ماده ها طلا است که بین ۱۵ تا ۳۰ سال ماندگاری دارد.

طول عمر دندان عصب کشی شده چه قدر است؟

عصب کشی معمولا آخرین گزینه‌ای است که برای درمان دندان استفاده می کنند و مخصوص دندان هایی است که به‌ شدت خراب شده باشند.
در این فرایند دندانپزشک حفره کوچکی درون دندان ایجاد کرده و پالپ (عصب و بافت زنده) را خارج می کند و دوباره حفره را با مواد مخصوص پر می‌کند. از آنجایی که دندان پیش از عصب کشی برای مدتی خراب بوده، می‌توان گفت بعد از عصب‌کشی هم این دندان‌ها نسبت به سایر دندان‌های طبیعی‌تان ضعیف‌ترند. به همین خاطر بعد از انجام این فرایند دندان فقط ۱۰ تا ۱۵ سال دوام می‌آورد.

چرا درمان های فلوراید و سیلانت های دندانی برای بهداشت دهان و دندان کودک ضروری هستند؟
مطلب پیشنهادی برای شما

البته روش‌هایی هم هستند که می توانید به کمک آن ها ماندگاری دندان عصب‌کشی شده را بیشتر کرده و تا آخر از آن ها استفاده کنید. مثلا می‌توانید روی آن روکش نصب کنید. روکش دندان را محکم می کند و باعث می شود ماندگاری بیشتری داشته باشد. همچنین سعی کنید حتما هر شش ماه یکبار برای چکاپ به دندانپزشک‌ مراجعه کنید و بهداشت دهانتان را رعایت کنید. مراقب باشید که دندان عصب کشی شده آسیب بیشتری نبیند یا دوباره خراب نشود.

نباید ها » از خوردن یخ و نوشیدنی سرد دوری کنید، عادت‌های بد را کنار بگذارید، مسواک بزنید و از همه مهم‌تر نخ دندان کشیدن یادتان نرود. اینکه یک فناوری دندانی بخصوص تا چه مدتی در دهان ماندگاری دارد دقیقا قابل پیش‌بینی نیست. هرکدام از این فناوری‌ها طول عمر و دوام خود را دارند و هرچقدر بهتر از دهان و دندان‌تان مراقبت کنید، دوام‌شان بیشتر خواهد شد.

 

عصب کشی

 

کدام عوامل بر طول عمر عصب کشی موثر می باشند؟

» فرایند درمانی: در یکی از پژوهش های اخیر دندان‌هایی که برای اولین بار عصب کشی شده بودند را بررسی کردند و تا ببینند چه عواملی باعث طول عمر و ماندگاری این فرایند می شود. یکی از این عوامل عدم سرایت عفونت یا آلودگی کانال ریشه به استخوان است. به عبارت دیگر هرچقدر دندان زودتر درمان شود و باکتری ها نتوانند به استخوان برسند، نتیجه بهتری حاصل می شود. پس هیچ وقت فرایند درمان را به تعویق نیندازید.

» کیفیت درمان کانال ریشه: یا همان کیفیت عصب کشی یعنی دندان حتما باید با مواد کامپوزیت دائمی یا تاج پر شود. همچنین از آنجایی که عصب‌کشی و تصب تاج باید در طی دو جلسه جداگانه انجام شوند، باید دقت داشته باشید که بین این دو خیلی فاصله نیفتد.

بهترین مسکن برای رهایی از دندان درد
مطلب پیشنهادی برای شما

» نوع دندان: عصب کشی دندان جلو یا عقب، اصولا دندان‌های جلویی که به آن‌ها دندان پیش یا پیشین می‌گویند (و برای تکه کردن غذا استفاده می‌شوند) تک ریشه‌ای و تک‌کانالی هستند. به همین دلیل دسترسی به آن‌ها و درمانشان راحت‌تر است. به‌ علاوه، فشاری که روی این دندان ها وارد می کنیم خیلی کمتر از فشاری است که روی دندان های عقبی وارد می شود زیرا دندان‌های عقبی برای جویدن به کار می‌روند. این دندان ها دو یا سه ریشه داشته و در نتیجه کانال بیشتری هم دارند؛ پس دسترسی به دندان‌های عقب و معالجه‌شان سخت تر است. بعلاوه اینکه، دندان پیش پس از عصب کشی به روکش نیاز ندارد اما دندان عقب روکش می‌خواهد.

» بستگی به سن بیمار: مطالعات نشان می‌دهند که بین سن و میزان مقاومت دندان (نسبت به شکستگی) ارتباط مستقیم وجود دارد؛ حال چه ندان پیش از این عصب کشی شده باشد چه نشده باشد. دندان‌ها به مرور زمان شکننده‌تر می‌شوند و احتمال شکستنشان بیشتر می‌شود؛ بخصوص دندان‌های آسیاب پشتی که بیشترین فشار موقع گاز زدن به آن‌ها وارد می‌شود.

به همین دلیل است که باید حتما روی دندان عصب کشی شده تاج نصب کنید. نصب روکش یا تاج از دندان عصب کشی شده محافظت کرده و در نتیجه ماندگاری و دوام آن را بیشتر می کند. گاهی لازم است که برای محافظت و نگهداری از تاج، میله‌ای (به نام پست) داخل کانال ریشه عصب کشی شده قرار دهیم؛ بخصوص اگر دندان کاملا آسیب دیده و پوسیده باشد. هرچند برخی میله‌ها (با وجود اینکه وجودشان ضروری است) احتمال شکستگی ریشه را بیشتر می‌کنند.

3 مورد از بیشترین مشکلات دندانی در کودکان
مطلب پیشنهادی برای شما

در این نوشته سعی کردیم که شما را با طول عمر و ماندگاری عصب کشی آشنا کنیم و دلایل موثر بر طول عمر عصب کشی را نیز ارائه نمودیم سعی کنید که با رعایت نکاتی که در این مطلب گفته شد طول عمر عصب کشی دندانتان را بالا ببرید. ما به شما بهترین دندانپزشک اصفهان فاطمه حیدری را پیشنهاد می کنیم. در صورت مفید بودن این مطلب می توانید آن را به اشتراک بگذارید.

تخفیف ویژه برای شما اگر از طریق معرفی این مقاله به مطب دکتر فاطمه حیدی مراجعه کنید.

در صورت مفید بودن مطلب را با دوستان خود بهاشتراک  بگذارید.


دکتر فاطمه حیدری | دندانپزشک کودکان اصفهان

دكتر فاطمه حيدری

جراح -دندانپزشک

بهترین جراح دندانپزشک اصفهان

آشنایی با خدمات 

جهت کسب اطلاعات تماس دکتر فاطمه حیدری به بخش تماس با ما سایت مراجعه نمایید.

دوستان عزیز می توانید از طریق بخش دیدگاه ها سوالات دندانپزشکی خود را از خانم دکتر فاطمه حیدری بهترین دندانپزشک اصفهان بپرسید.

, , , , ,
نوشتهٔ پیشین
انواع زخم های دهانی
نوشتهٔ بعدی
چگونه می‌توانم یک دندانپزشک زیبایی خوب انتخاب کنم؟

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonثبت نوبت و مشاوره ‎09138299023