مراقبت بعد از لمینت دندان

مراقبت بعد از لمینت دندان که باید بدانیم!

مراقبت بعد از لمینت دندان به منظور افزایش عمر این روکش های سرامیکی و کاهش ریسک و خطرات احتمالی بعد از لمینت دندان طراحی شده اند. در این مقاله از سایت خانم دکتر فاطمه حیدری جراح دندانپزشک اصفهان به روش های مراقبت از لمینت ها، نحوه صحیح مسواک زدن دندان لمینت شده و کارهای دیگری که می تواند به افزایش عمر لمینت دندان کمک کند می پردازیم.

لمینیت دندان اصفهان

آشنایی و تعریف لمینت دندان 

لمینت دندان فرایند درمانی محبوبی است که عیب‌های دندان را می‌پوشاند و خیلی سریع طرح لبخند شما را زیبا می‌کند. وقتی لمینت دندان را روی دندانتان نصب می‌کنید، باید بدانید از آن به بعد که چطور از دندان‌هایتان مراقبت کنید تا ونیرها آسیب نبینند و سال‌ها طرح لبخندتان را زیبا نگه دارند.

اگر خوب از ونیرها مراقبت کنید تا ده سال یا حتی بیشتر از آن سالم می مانند. خوشبختانه مراقبت از ونیر آسان است و تفاوت چندانی با مراقبت از دندان‌های اصلی ندارد.

لمینیت دندان اصفهان

لمینت، سرامیک یا پرسلن؟!

ونیر به معنی روکش است. از لحاظ دندانپزشکی، ونیر سرامیکی، روکش پرسلن دندان و لمینت دندان یکی هستند و به یک روش درمانی اشاره می کنند.
دوره ریکاوری بعد از نصب ونیر
بسیاری از بیماران دغدغه بازگشت به زندگی عادی بعد از ایمپلنت را دارند. سوال مشترک همه این است:

چقدر بعد از ایمپلنت دندان می توانم غذا بخورم؟

برخلاف فرایندهای دندانی دیگر فرایند ریکاوری ونیر خیلی طول نمی‌کشد. بنابراین به محض اینکه ونیرها محکم به دندانتان چسبیدند و اثر داروی بیحسی از بین رفت، می‌توانید غذا بخورید و مانند همیشه خوراکی‌هایتان را بجوید.

دقت داشته باشید اگر قبل از اینکه اثر دارو از بین برود غذایی بخورید، ممکن است لب یا داخل گونه‌هایتان را با دندان ببُرید.

لمینت دندان چگونه انجام می شود؟

لمینت دندان از لایه سرامیک باریکی ساخته شده که با مینای دندان و یک لایه چسبناک، روی دندان اصلی چسبانده می شود.

روش‌های تشخیص و اندازه‌گیری فاصله بین دندان‌ ها
مطلب پیشنهادی برای شما

خطرات و اثرات جانبی لمینت دندان

خطرها و اثرهای جانبی لمینت دندان بسیار ملایم هستند زیرا این فرایند خیلی نیاز به تغییرات و دستکاری دندان ندارد. با این حال، در ادامه به برخی از عوارض احتمالی نصب ونیر اشاره می‌کنیم:

بعد از نصب ونیر سرامیکی هیچ راه برگشتی نیست

برای اینکه ونیر روی دندان جاسازی شود، پزشک باید لایه نازکی مینای دندان را بتراشد و سپس ونیر را روی سطح صاف دندان بچسباند. وقتی مینای دندان را بتراشید، دیگر هیچوقت درمان نمی‌شود و برای همیشه از بین می‌رود.

به همین خاطر اگر از نصب ونیر پشیمان شوید دیگر هیچ راه برگشتی نیست.

لمینت دندان بی بازگشت است!
اگر ونیر را انتخاب کردید باید خوب از آن مراقبت کنید و بعد از اینکه عمر ونیر تمام شد آن را تعویض کنید ولی هیچگاه نمی‌توانید آن را از روی دندانتان بردارید. زیرا سطح زیرین ونیر مینا ندارد و دندان بسیار آسیب‌پذیر است.

لمینیت دندان اصفهان

ونیر های سرامیکی شکننده اند
با اینکه ونیر طوری طراحی شده که سال‌ها سالم باقی بماند، ممکن است تا آخر عمرتان دوام نیاورد و بعد از چند سال نیاز به تعویض داشته باشد.

ونیرهای سرامیکی ممکن است در طی زمان بشکنند، ترک برداند، خرد شوند یا بیفتند. اگر چنین اتفاقی برای ونیر دندانتان افتاد باید حتماً آن را تعویض کنید تا دندان‌هایتان خراب نشود.

افزایش حساسیت دندان و آسیب احتمالی به آن

بعضی از افراد بعد از نصب ونیر در ناحیه دندانشان احساس درد می‌کنند یا دندانشان نسبت به بعضی مواد خوراکی از خودش حساسیت نشان می‌دهد. خوشبختانه این علائم تا یک هفته بعد از فرایند کم‌کم از بین می‌روند.

مراقبت های بعد از لمینت دندان

نکات زیر درمورد مراقبت‌‌های بعد از نصب ونیر هستند. اگر این موارد را رعایت کنید سال‌ها دندان‌هایی سالم و زیبا خواهید داشت.

به بهداشت و شستشوی دهانتان رسیدگی کنید.
شستشوی مناسب دهان و دندان‌ها، یکی از موثرترین راه‌ها برای مراقبت از لمینت دندان است. اگر خوب به بهداشت دهانتان رسیدگی کنید، از پوسیدگی دندان و بیماری لثه جلوگیری می‌شود. هردوی این موارد با طول عمر لمینت دندان تأثیر مستقیم دارند.

انواع دستگاه پروتز دندان چه مواردی هستند؟ - بهترین دندانپزشک و جراح در اصفهان
مطلب پیشنهادی برای شما

برای اینکه دوام ونیرها را بیشتر کنید و از سلامت دندان‌هایتان مطمئن شوید، باید حداقل دوبار در روز، خیلی با دقت دندان هایتان را مسواک بزنید.

کشیدن نخ دندان هم روشی بسیار ضروری است که باید حداقل روزی یک بار انجام شود. علاوه بر این، سعی کنید هر چند وقت یکبار برای چکاپ و جرم‌گیری به دندانپزشک مراجعه کنید در صورت بروز هرنوع مشکل خیلی زود آن را شناسایی و برطرف کند.

مراقبت بعد از لمینت دندان – کشیدن نخ دندان

مراقبت بعد از لمینت دندانمراقبت بعد از لمینت دندان
مراقبت بعد از لمینت دندان – مسواک آرام

لمینیت دندان اصفهان

محکم مسواک نزنید

درست است که مسواک زدن برای مراقبت از دندان و ونیر دندان لازم است اما اگر محکم دندان‌هایتان را مسواک بزنید، ممکن است ونیرها آسیب ببینند. اگر خیلی به دندان‌ها فشار بیاورید، از مسواک‌های زبر و سفت استفاده کنید یا خمیردندان‌های فرساینده بخرید، ممکن است باعث خش افتادن یا کَنده شدن وینرها شوید.

برای اینکه از آسیب ونیرها جلوگیری شود، با استفاده از خمیردندانی نرم و فشار ملایم دندان‌هایتان را مسواک بزنید و از خمیردندانی استفاده کنید که ساختار دندان‌ها را از بین نبرد.

چه مسواکی برای لمینت دندان خوب است؟

همانگونه که به آرام مسواک زدن توصیه کردیم، در مورد مسواک هم توصیه میکنیم، از مسواک نرم Soft با فرچه پرپشت استفاده کنید.
خوراکی‌های سفت یا اشیاء سفت را نجوید
بعضی‌ها عادت دارند درب قوطی‌ها را با دندانشان باز کنند یا اینکه ناخن‌ دستشان را بجوند. این کار ممکن است باعث لب‌پر شدن یا خرد شدن ونیر شود و باید از آن خودداری کنید.

یادتان نرود که دندان‌ها جعبه‌ابزار شما نیستند! همچنین از جویدن غذاهایی مثل یخ، آب‌نبات‌های سفت و پاپکورن و ته دیگ پرهیز کنید. خوردن این خوراکی‌ها هم به ونیر آسیب می زند.

پرسش‌های متداول در مورد دندان‌ها و دندان‌پزشکی
مطلب پیشنهادی برای شما

از خوردن نوشیدنی‌های تیره دوری کنید

از خوردن نوشیدنی‌های تیره دوری کنید

نوشیدنی‌های تیره، بخصوص قهوه، چای سیاه و شراب قرمز ممکن است به صمغ (ماده‌ای که برای چسباندن ونیر به دندان استفاده شده) آسیب بزنند و درنتیجه باعث جدا شدن ونیر از دندان شوند.

بعد از اینکه روی دندانتان ونیر نصب کردید، از خوردن نوشیدنی‌های تیره خودداری کنید تا دندان‌هایتان سالم و زیبا باقی بمانند. اگر عادت به خوردن این نوشیدنی‌ها دارید، از نی استفاده کنید تا نوشیدنی با دندان‌هایتان تماس پیدا نکند.

مراقبت بعد از لمینت دندان – نوشیدنی های تیره ننوشید

هنگام ورزش روی دهانتان محافظ بگذارید

گاهی ممکن است در ورزش فک شما ضربه ببیند و درنتیجه به لمینت دندان یا حتی دندان‌های طبیعی‌تان آسیب برسد. بنابراین اگر هنگام ورزش یا فعالیت‌های فیزیکی دیگر از محافظ دندان استفاده کنید، از شکستن ونیرهای سرامیگی جلوگیری می‌شود.

اگر عادت به دندان قروچه دارید آن را درمان کنید

بروکسیم یا همان دندان قروچه می‌تواند به‌شدت عمر لمینت دندان را کوتاه کند. این عارضه حتی به دندان طبیعی هم آسیب زیادی می زند. کسانی که شب‌ها عادت به دندان قروچه دارند باید حتماً قبل از نصب ونیر آن را درمان کنند.

ترمیم لمینت اصفهان

ترمیم لمینت دندان

انتظار می‌رود ونیرهای سرامیکی سال‌ها سالم بمانند ولی گاهی شرایطی به وجود می‌آید که ممکن است عمر ونیر را کوتاه کند. این شرایط غیرقابل اجتناب‌اند و اگر چنین موردی را مشاهده کردید، باید حتماً برای بازسازی یا تعویض ونیرها به دندانپزشک مراجعه کنید.


دكتر فاطمه حيدری

جراح -دندانپزشک

دندانپزشک زیبایی اصفهان

آشنایی با خدمات  دندانپزشکی دکتر فاطمه حیدری

جهت کسب اطلاعات تماس دکتر فاطمه حیدری به بخش تماس با ما سایت مراجعه نمایید.

دوستان عزیز می توانید از طریق بخش دیدگاه ها سوالات دندانپزشکی خود را از خانم دکتر فاطمه حیدری بهترین دندانپزشک اصفهان بپرسید.

 

, , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
چگونه می‌توانم یک دندانپزشک زیبایی خوب انتخاب کنم؟
نوشتهٔ بعدی
دندانپزشک خوب در اصفهان

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonثبت نوبت و مشاوره ‎09138299023