هر آنچه باید در مورد خشکی دهان بدانید

مدت زمان مطالعه: 14 دقیقه

خشکی دهان علامتی است که منجر به کمبود بزاق می شود. افراد مبتلا به خشکی دهان بزاق کافی برای مرطوب نگه داشتن دهان ندارند.

این عارضه به طور غیررسمی به عنوان خشکی دهان، خمیر، پنبه دهان، آب دهان، دوغ یا دس نیز شناخته می شود.

این مقاله به علل، علائم، تشخیص و درمان خشکی دهان می پردازد.

حقایق سریع در مورد خشکی دهان

در اینجا چند نکته کلیدی در مورد خشکی دهان آورده شده است. جزئیات بیشتر و اطلاعات پشتیبانی در مقاله اصلی موجود است.

خشکی دهان در افراد مسن شیوع بیشتری دارد.
معمولاً یکی از عوارض جانبی داروها است.
علائم شامل ترک خوردگی لب، بوی بد دهان و بزاق چسبناک است.
افرادی که دهان خشک دارند باید از غذاهای تند و نوشیدنی های شیرین پرهیز کنند.

خشکی دهان اغلب یکی از عوارض جانبی داروهای دارویی است.

علل احتمالی عبارتند از:

داروها: بسیاری از داروهای تجویزی و OTC باعث خشکی دهان می شوند، از جمله آنتی هیستامین ها، ضد احتقان ها، داروهای فشار خون بالا (برای فشار خون بالا)، داروهای ضد اسهال، شل کننده های عضلانی، داروهای کنترل ادرار، برخی از داروهای بیماری پارکینسون، و همچنین تعدادی از داروهای ضد افسردگی.

مرکز دندانپزشکی دکتر فاطمه حیدری جراح دندانپزشک اصفهان ،با پشتوانه ای قوی از تجربه و تخصص در انجام کلیه خدمات دندانپزشکی در خدمت شما بیماران محترم می باشد. در این مرکز با استفاده از روش هایی نظیر روکش های دندانی ، بلیچینگ دندان، سفید کردن دندان و علل خشکی دهان زیبایی را برای شما به بهترین نحو تامین می کند.

سن: حتی اگر خشکی دهان بخش طبیعی پیری نیست، افراد مسن تر نسبت به بقیه افراد بیشتر تمایل به مصرف دارو دارند. بسیاری از داروهای مصرف شده توسط سالمندان باعث خشکی دهان می شود.

درمان سرطان: رادیوتراپی (پرتودرمانی) سر و گردن می تواند به غدد بزاقی آسیب برساند و در نتیجه بزاق کمتری تولید شود. شیمی درمانی می تواند ماهیت بزاق و همچنین میزان تولید آن را در بدن تغییر دهد.

جراحت یا جراحی: این می تواند منجر به آسیب عصبی به ناحیه سر و گردن شود و می تواند منجر به خشکی دهان شود.

کیست ریشه دندان

تنباکو: جویدن یا کشیدن تنباکو خطر علائم خشکی دهان را افزایش می دهد.

کم آبی بدن: این به دلیل کمبود مایعات کافی است.

ورزش یا بازی در گرما: غدد بزاقی ممکن است خشک شوند زیرا مایعات بدن در جای دیگری از بدن متمرکز می شوند. اگر ورزش یا بازی برای مدت طولانی ادامه یابد، علائم خشکی دهان بیشتر محتمل است.

برخی از شرایط، بیماری ها و عادات سلامتی می توانند باعث خشکی دهان شوند، مانند:

اختلالات اضطرابی
افسردگی
HIV/AIDS
بیماری پارکینسون
دیابت کنترل نشده
سندرم شوگرن
خوابیدن با دهان باز
خرناس
سکته مغزی و بیماری آلزایمر، اگرچه اینها بیشتر باعث احساس خشکی دهان می شوند حتی زمانی که غدد بزاقی به درستی کار می کنند.

علائم و نشانه های خشکی دهان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

بوی بد دهان
کیلیت یا التهاب و شکاف (شکاف یا ترک خوردن) لب ها
ترک خوردگی و شکاف مخاط دهان، یا پوشش داخلی گونه ها و لب ها، که در آن پوست در گوشه های دهان ممکن است شکافته شود یا زخم شود.
خشکی در دهان
دیسگوزی یا اختلالات چشایی
عفونت های قارچی در دهان، مانند برفک
گلوسودینیا یا زبان دردناک
افزایش نیاز به نوشیدن آب، به خصوص در شب
التهاب زبان، زخم زبان
چسبیدن رژ لب به دندان
بیماری لثه مکرر
پوسیدگی و پلاک بیشتر دندان
مشکلات صحبت کردن
مشکلات بلع و جویدن – به ویژه غذاهای خشک و خرد شده، مانند کراکر یا غلات.

علل خشکی دهان

مشکلات استفاده از پروتز – مشکلات احتباس دندان مصنوعی، زخم های دندان مصنوعی و چسبیدن زبان به کام

سیالادنیت، عفونت غدد بزاقی
گلو درد
بزاق چسبنده
بزاق رشته ای
راه حل ها
راه های زیادی برای روان نگه داشتن دهان و جلوگیری از علائم خشکی دهان وجود دارد.

این شامل:

نوشیدن مایعات غیر گازدار و بدون قند
آدامس حاوی زایلیتول برای خرید آنلاین موجود است.
استفاده از یک جایگزین بزاق کربوکسی متیل سلولز به عنوان دهانشویه ممکن است کمک کننده باشد
اجتناب از دهانشویه های حاوی الکل طیف وسیعی از دهانشویه های بدون الکل برای خرید آنلاین در دسترس است.
در هنگام خواب از دندان مصنوعی استفاده نکنید.
خوردن غذاهایی مانند هویج یا کرفس
تنفس از طریق بینی، زیرا این کار به اندازه تنفس از طریق دهان باعث خشکی دهان نمی شود.
استفاده از یک مرطوب کننده برای اضافه کردن رطوبت به اتاق خواب، که ممکن است به کاهش علائم خشکی دهان که در طول خواب ایجاد می شود کمک کند.

درمان بیماری لثه کودکان با بهترین دندانپزشک کودکان در اصفهان
افراد باید از:

جویدن یا کشیدن تنباکو
غذاها یا نوشیدنی های شیرین
غذاها یا نوشیدنی های اسیدی
غذاهای خشک
غذاهای ادویه دار
قابض ها
نوشیدنی های بیش از حد گرم یا سرد
مصرف الکل را باید به حداقل رساند یا به طور کلی از آن اجتناب کرد و کافئین را فقط باید در حد اعتدال مصرف کرد.

رفتار

درمان خشکی دهان به عوامل مختلفی بستگی دارد، مانند اینکه آیا بیمار یک بیماری یا بیماری زمینه‌ای دارد یا از داروهای خاصی استفاده می‌کند که ممکن است باعث خشکی دهان شوند.

اگر علت زمینه ای پیدا شود، باید اقداماتی برای به حداقل رساندن اثر آن انجام شود.

داروها: اگر تصور شود که خشکی دهان ناشی از داروی خاصی است، پزشک دوز را تغییر می دهد یا داروی دیگری را تجویز می کند که کمتر باعث خشکی دهان شود.

تحریک تولید بزاق: ممکن است داروهایی برای تحریک تولید بزاق تجویز شود، مانند پیلوکارپین (سالاژن) یا سرویملین (Evoxac).

پیشنهاد مطالعه: چرا لثه های من درد می کند؟

کارشناسان می گویند که درمان علامتی برای خشکی دهان به طور معمول شامل چهار زمینه است:

افزایش جریان بزاق
جایگزینی ترشحات از دست رفته
کنترل پوسیدگی دندان
اقدامات خاص، مانند درمان عفونت
فرد مبتلا به خشکی دهان باید به بهداشت دهان و دندان توجه ویژه ای داشته باشد. این شامل برداشتن پلاک و درمان عفونت لثه، التهاب و پوسیدگی دندان است. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور منظم مهم است.

تشخیص

پزشک یا دندانپزشک احتمالاً دهان بیمار را معاینه می کند و سابقه پزشکی او را بررسی می کند. آزمایش خون و اسکن تصویربرداری از غدد بزاقی نیز ممکن است درخواست شود.

سیالومتری: این یک روش ساده است که میزان جریان بزاق را اندازه گیری می کند. دستگاه های جمع آوری بر روی مجرای غدد بزاق قرار می گیرند و تولید بزاق با اسید سیتریک تحریک می شود.

سه دلیل که ممکن است به لمینت دندان نیاز داشته باشید

سالیوگرافی: این یک معاینه رادیوگرافی از غدد بزاقی و مجاری است. ممکن است در شناسایی سنگ ها و توده های غدد بزاقی مفید باشد.

بیوپسی: نمونه کوچکی از بافت غدد بزاقی گرفته می شود. اغلب در تشخیص سندرم شوگرن استفاده می شود. در صورت مشکوک بودن به بدخیمی (سرطان)، پزشک ممکن است بیوپسی را نیز تجویز کند.

بسیاری از پزشکان گزارش می دهند که اغلب، حتی اگر بیمار از خشکی شدید دهان شکایت دارد، مخاط دهان مرطوب به نظر می رسد. در موارد کمتر، ممکن است برعکس باشد – مخاط دهان خشک به نظر می رسد، اما فرد از علائم خشکی دهان شکایت نمی کند.

خشکی دهان چیست؟

خشکی دهان گاهی اوقات به عنوان خشکی دهان شناخته می شود. متخصصان می گویند که خشکی دهان معمولاً به دلیل عملکرد ناکافی غدد بزاقی ایجاد می شود. فرد مبتلا به خشکی دهان معمولاً لذت بردن از غذا را دشوارتر می یابد.

خشکی دهان یک مشکل رایج است. این یک عارضه جانبی مکرر دارو است که ممکن است با یک نسخه جدید یا تنظیم دوز بهبود یابد. همه ما گاهی اوقات دچار خشکی دهان می شویم – زمانی که ناراحت، تحت استرس یا به شدت ترسیده هستیم. خشکی دهان متفاوت است – دهان فرد در بیشتر مواقع خشک است. برخی از بیماران ممکن است فکر کنند خشکی دهان بخشی طبیعی از پیری است، اما اینطور نیست.

با این حال، بیشتر در افراد مسن دیده می شود. کارشناسان می گویند دلیل اصلی این است که افراد مسن در مقایسه با بقیه افراد، داروهای بیشتری مصرف می کنند و برخی از این داروها باعث خشکی دهان می شود. خشکی دهان ممکن است علامت یک بیماری سیستمیک جدی مانند لوپوس اریتماتوز سیستمیک، آرتریت روماتوئید، اسکلرودرمی، سارکوئیدوز، آمیلوئیدوز، سندرم شوگرن، پارکینسون، دیابت، یا کم کاری تیروئید باشد.

بیماری سیستمیک بیماری است که کل بدن را درگیر می کند. خشکی دهان یک بیماری نیست، بلکه نشانه بیماری های دیگر است.

برای عضویت و مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر فاطمه حیدری همین جا کلیک کنید.

در صورت داشتن سوال یا پیشنهادی و برای راهنمایی بیشتر و رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

, , , , , , , , , , , , , , , ,
درمان با سلول های بنیادی می تواند پایان کانال های ریشه باشد!
علل و درمان التهاب لثه چیست؟