6 راه برای حفظ سلامت لثه ها

مدت زمان مطالعه: 10 دقیقه

راه های اصلی که وجود دارد:

1. نخ دندان
  2. نظافت منظم داشته باشید
  3. ترک سیگار
  4. دو بار در روز مسواک بزنید
  5. از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید
  6. از دهانشویه استفاده کنید

چه چیزی در مورد لثه عالی است؟

وقتی صحبت از سلامت دهان شما به میان می‌آید، همه چیز این نیست که دندان‌هایتان صاف و یا لبخند شما چقدر روشن است. شما نمی توانید لثه های خود را فراموش کنید! حتی اگر فاقد حفره هستید و مرواریدترین چوب‌های شهر را دارید، به این معنی نیست که از بیماری لثه مصون هستید. از آنجایی که معمولاً بدون درد است، اکثر مردم نمی‌دانند مشکلی در لثه‌هایشان وجود دارد.

بیماری لثه چیست؟

بیماری لثه زمانی شروع می شود که پلاک زیر و در امتداد خط لثه ایجاد شود. پلاک یک ماده چسبنده مانند فیلم است که با باکتری پر شده است. می تواند باعث عفونت هایی شود که به لثه و استخوان آسیب می رساند و منجر به بیماری لثه و پوسیدگی دندان می شود. پلاک همچنین می تواند باعث التهاب لثه، اولین مرحله بیماری لثه شود.

حفظ سلامت لثه ها

التهاب لثه باعث می شود که لثه های شما تبدیل به موارد زیر شود:

• ملتهب
  • مناقصه
  • قرمز
  • متورم
  • مستعد خونریزی

خوشبختانه، از آنجایی که استخوان و بافتی که دندان ها را در جای خود نگه می دارد، تحت تاثیر قرار نمی گیرد، این آسیب قابل برگشت است.

مرکز دندانپزشکی دکتر فاطمه حیدری جراح دندانپزشک اصفهان ،با پشتوانه ای قوی از تجربه و تخصص در انجام کلیه خدمات دندانپزشکی در خدمت شما بیماران محترم می باشد. در این مرکز با استفاده از روش هایی نظیر روکش های دندانی ، بلیچینگ دندان، سفید کردن دندان و  حفظ سلامت لثه ها زیبایی را برای شما به بهترین نحو تامین می کند.

درمان فاصله بین دندان ها

همچنین می توانید به پریودنتیت، یک نوع پیشرفته بیماری لثه مبتلا شوید. پریودنتیت بر استخوان هایی که دندان های شما را در جای خود نگه می دارند تاثیر می گذارد. در صورت عدم درمان، می‌تواند لثه‌ها، استخوان‌ها و بافت‌های متصل به دندان‌های شما را از بین ببرد.

مرحله نهایی بیماری لثه، پریودنتیت پیشرفته است. این زمانی است که الیاف و استخوان نگهدارنده دندان شما از بین می روند. این می تواند بایت شما را تحت تاثیر قرار دهد و ممکن است لازم باشد دندان ها برداشته شوند.

با توجه به انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA)، علائمی که نشان می دهد ممکن است بیماری لثه داشته باشید عبارتند از:
  • مزه یا بوی بد دائمی.
  • جدا کردن یا لق شدن دندان های دائمی.
  • لثه هایی که به راحتی خونریزی می کنند.
  • لثه هایی که متورم، قرمز یا حساس هستند.
  • لثه هایی که از دندان شما جدا شده اند.

بیماری لثه قابل پیشگیری است. در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید به حفظ سلامت لثه های خود کمک کنید.

1. نخ دندان

حدأقل یکبار در روز از نخ دندان استفاده کنید. به گفته ADA، این به حذف پلاک و مواد غذایی که خارج از دسترس مسواک شما هستند، کمک می کند. مهم نیست چه زمانی از نخ دندان استفاده می کنید. این کار را در شب انجام دهید، آن را در صبح یا بعد از ناهار انجام دهید … فقط آن را انجام دهید!

2. تمیز کردن منظم دندان ها را انجام دهید

اگر به طور منظم علائم بیماری لثه را مشاهده کنید، دندانپزشک شما می تواند علائم اولیه بیماری لثه را تشخیص دهد. به این ترتیب می توان علائم را قبل از جدی شدن درمان کرد. تمیز کردن حرفه ای تنها راه برای از بین بردن تارتار است. همچنین می تواند از شر هر پلاکی که هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن از دست داده اید خلاص شود. اگر التهاب لثه دارید، مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و تمیز کردن منظم دندان ها می تواند به بهبود آن کمک کند.

پیشنهاد مطالعه: تکنیک هایی که می توانید برای رفع شکاف های دندان استفاده کرد
3. سیگار را ترک کنید

یک دلیل دیگر برای ترک سیگار: سیگار کشیدن به شدت با شروع بیماری لثه مرتبط است. منبع معتبر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) می‌گوید از آنجایی که سیگار سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف می‌کند، مبارزه با عفونت لثه را نیز سخت‌تر می‌کند. علاوه بر این، سیگار کشیدن لثه‌ها پس از آسیب دیدگی، بهبودی را دشوارتر می‌کند.

پوسیدگی دندان شیری و آسیب به دندان دائمی
4. دو بار در روز مسواک بزنید

بعد از هر وعده غذایی دندان های خود را مسواک بزنید. این به حذف مواد غذایی و پلاک های حبس شده بین دندان ها و لثه ها کمک می کند. زبان خود را نیز بشویید، زیرا می تواند حاوی باکتری باشد. به گفته کلینیک مایو، مسواک شما باید دارای موهای نرم باشد و به راحتی در دهان شما قرار گیرد.

مسواک برقی یا باتری دار را در نظر بگیرید. اینها می توانند بیشتر از مسواک زدن دستی به کاهش التهاب لثه و پلاک کمک کنند. مسواک ها یا سر مسواک ها را هر سه تا چهار ماه یکبار یا در صورت ساییدگی موها زودتر عوض کنید.

5. از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید

در مورد خمیردندان، قفسه‌های فروشگاه‌ها مملو از برندهایی هستند که ادعا می‌کنند التهاب لثه را کاهش می‌دهند، نفس را تازه می‌کنند و دندان‌ها را سفید می‌کنند. چگونه می دانید کدام یک برای لثه های سالم بهتر است؟ اطمینان حاصل کنید که خمیر دندان حاوی فلوراید و دارای مهر پذیرش ADA است. پس از آن، طعم و رنگ به شما بستگی دارد!

6. از دهانشویه درمانی استفاده کنید

به گفته ADA، دهانشویه های درمانی که معمولاً بدون نسخه در دسترس هستند، می توانند به کاهش پلاک، پیشگیری یا کاهش التهاب لثه، کاهش سرعت ایجاد تارتر یا ترکیبی از این فواید کمک کنند. بعلاوه: شستشو به حذف ذرات غذا و بقایای دهان شما کمک می کند، اگرچه جایگزینی برای نخ دندان کشیدن یا مسواک زدن نیست. به دنبال مهر و موم ADA باشید، به این معنی که موثر و ایمن تلقی شده است.

پروتزهای دندانی چگونه ساخته می شوند؟

مهم نیست که ابتدا مسواک بزنید، نخ دندان بکشید یا آبکشی کنید. فقط یک کار خوب انجام دهید و از محصولات مناسب استفاده کنید.

برای عضویت و مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر فاطمه حیدری همین جا کلیک کنید.

در صورت داشتن سوال یا پیشنهادی و برای راهنمایی بیشتر و رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

, , , , , , , , , , , ,
دیاستما چیست؟
آنچه باید در مورد خونریزی لثه بدانید؟