انواع بیماری‌های لثه

بیماری‌های لثه از جمله مشکلات شایع دهانی هستند که می‌توانند به صورت تدریجی و بدون درد پیشرفت کنند. در این مقاله، به بررسی انواع مختلف بیماری‌های لثه، علائم آنها و روش‌های مراقبت از لثه پرداخته‌ایم.

1. التهاب لثه (جینگیویتیس):

التهاب لثه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های لثه است. در این بیماری، لثه‌ها به شکل قرمزی و تورم می‌آیند و ممکن است خونریزی کنند. علت اصلی این بیماری تجمع پلاک (لایه‌ای از باکتری‌ها و مواد زباله) در اطراف دندان‌ها است. درمان شامل تمیزکاری دندان‌ها و مراقبت از دهان منظم توسط دندانپزشک و بهداشت دهانی مناسب در خانه می‌شود.

 2. استوماتیت:

این بیماری معمولاً به عنوان یک عارضه جانبی دیگری از بیماری‌های مختلف مانند بیماری لوپوس اریتماتوز و عفونت‌های ویروسی ظاهر می‌شود. در جینگیوواستوماتیت، لثه‌ها تورم و آفت‌های مؤلمی دارند. درمان بیماری اصلی و کنترل علائم جانبی آن اساسی است.

 

 انواع بیماری‌های لثه

 

برای چک کردن سلامتی دندان های لمینت شده نیز باید به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید(دکتر فاطمه حیدری بهترین دندانپزشک در سطح شهر اصفهان)

تا در صورتی که آسیبی به لثه ها وارد شده باشد، در اسرع وقت درمان شود تا از بروز آسیب های بیشتر پیشگیری شود.

 3. بیماری لثه‌ای مزمن:

این بیماری اغلب به عنوان “بیماری لثه‌ای مزمن” یا “بیماری پریودنتال” شناخته می‌شود. در این بیماری، عفونت و التهاب لثه به طور مداوم و تدریجی پیشرفت می‌کند و می‌تواند به خسارت به ساختارهای حامی دندان (مثل استخوانهای فک) منجر شود. علائم این بیماری شامل خونریزی لثه، عدم ثبات دندان‌ها در مکان خود، و عقب‌نشینی لثه‌ها می‌شود. درمان شامل تمیزکاری عمیق دندان‌ها و درمان‌های دهانی مختلف می‌شود.

عواقب فواصل بین دندان‌های کودکان
مطلب پیشنهادی برای شما

 4. بیماری لثه در کودکان:

بیماری‌های لثه در کودکان نیز شایع هستند. عامل اصلی این بیماری‌ها معمولاً نقص مراقبت از دندان‌ها و لثه‌ها در کودکی است. بهداشت دهانی مناسب، مراقبت از دندان‌ها و از بین بردن تجمع پلاک می‌تواند از بروز این بیماری‌ها جلوگیری کند.

 5. بیماری لثه و دیابت:

افراد دیابتی به علت تغییرات در جریان خون و کاهش ایمنی بدن معرض بالاتری به بیماری‌های لثه هستند. مدیریت دقیق دیابت و مراقبت از دندان‌ها و لثه‌ها بسیار مهم است تا از افزایش خطر این بیماری‌ها جلوگیری شود.

بیماری‌های لثه می‌توانند در صورت نادرستی درمان نشوند، به خسارات دائمی در دهان و استخوانهای فک منجر شوند. بنابراین، پیشگیری، تشخیص زودهنگام و مراقبت منظم از دندان‌ها و لثه‌ها از اهمیت بسیاری برخوردارند.

 

 

, , , ,
نوشتهٔ پیشین
مراقبت از دندان‌های دارای فیشور سیلانت
نوشتهٔ بعدی
 چه زمانی نیاز به EXT دندان داریم؟

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonثبت نوبت و مشاوره ‎09138299023