دکتر فاطمه حیدری | جراح دندانپزشک اصفهان | بهترین دندانپزشک اصفهان

آیا دندان های شیری کودکان اعصاب دارند؟

آیا دندان های شیری کودکان اعصاب دارند؟

عصب دندان های شیری

گاهی اوقات هنگامی که کودک دندان شیری خود را از دست می دهد، دندان پوک به نظر می رسد. از آنجایی که به نظر می‌رسد دندان‌های شیری به پیچیدگی دندان‌های دائمی نیستند و به هر حال قرار است جایگزین شوند، مواردی مانند حفره در کودکان یا ضربه به دندان شیری ممکن است مشکل بزرگی به نظر نرسد. بسیاری از بیماران ما تعجب می کنند که آیا دندان های شیری دارای اعصاب هستند؟ برای یافتن حقیقت به خواندن ادامه دهید.

حقیقت این است که نه تنها دندان های شیری نقش های بسیار مهمی را ایفا می کنند، از جمله صرفه جویی در فضا برای رویش صحیح دندان های دائمی، آناتومی دندان های شیری نیز مانند آناتومی دندان های دائمی است. بنابراین، پوسیدگی در کودکان می تواند آسیب برساند و در صورت عدم درمان، منجر به مشکلات جدی تری شود.

دکتر فاطمه حیدری جراح دندانپزشک اصفهان و بهترین دندانپزشک اصفهان می باشند.

آیا دندان های شیری اعصاب دارند؟

بله، دندان های شیری اعصاب دارند! هنگامی که اعصاب آسیب دیده یا تحریک می شود، درد دندان در کودک می تواند درست مانند یک بزرگسال رخ دهد. به طور معمول، این نوع درد عصب دندان به دلیل آسیب یا حفره بزرگی است که در پالپ دندان گسترش یافته و به اعصاب داخل می رسد.

تیم دندانپزشکی کودکان دکتر فاطمه حیدری برای اینکه ایده بهتری در مورد ریزه کاری دندان های کودکان داشته باشید، یک درس آناتومی دندان های شیری را گردآوری کرده اند. در این پست پاسخ خواهیم داد:

نکاتی که بعد از کشیدن یا جراحی دندان باید رعایت کنیم
مطلب پیشنهادی برای شما

آیا عصب دندان های شیری توخالی هستند؟
قسمت های مختلف دندان شیری چیست؟
چرا مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان در کودکان باید درمان شود؟
آیا دندان های شیری توخالی هستند؟

زمانی که یک دندان اصلی به دندان پری می رسد، می تواند به نظر برسد که چیزی در داخل آن وجود ندارد. اما دندان های شیری توخالی نیستند. در واقع، زمانی که یک دندان دائمی آماده رویش می شود، تاج آن به دندان شیری بالای آن فشار می آورد. این باعث می شود ریشه ها و محتویات درونی به آرامی حل شوند و به همین دلیل است که دندان های شیری بدون دخالت خود به خود لق می شوند و می ریزند. همچنین به همین دلیل است که از دست دادن دندان های شیری معمولاً بدون درد است.

دکتر فاطمه حیدری | جراح دندانپزشک اصفهان | بهترین دندانپزشک اصفهان

دکتر فاطمه حیدری | جراح دندانپزشک اصفهان | بهترین دندانپزشک اصفهان

قسمت های مختلف دندان شیری چیست؟

چهار بخش اصلی دندان وجود دارد، چه دندان شیری باشد یا دائمی (در صورت تمایل بصری، Stanford Children’s Health نمودار خوبی از قسمت های دندان دارد):

مینا

لایه بیرونی دندان شیری مینا نامیده می شود. مینای دندان سخت ترین ماده در بدن است. از دندان در برابر باکتری ها، اسیدها، گرما و سرما و نیروهای فیزیکی که در صورت رسیدن به بافت حیاتی داخل باعث آسیب می شوند، محافظت می کند. در حالی که مینای دندان های شیری کمی نازک تر از مینای دندان دائمی است، اما می تواند به همان اندازه در برابر حفره ها مقاومت کند. با این حال، هنگامی که یک حفره شروع می شود، مینای نازک تر به این معنی است که می تواند سریعتر پخش شود.

لمینت دندان پوسیده ؟! واقعا میشه؟
مطلب پیشنهادی برای شما
دنتین

عاج لایه داخلی را تشکیل می دهد و بزرگترین جزء ساختاری دندان است. لوله های میکروسکوپی دارد. اگر مینای دندان از بین برود و عاج نمایان شود، این لوله‌ها به غذاها و نوشیدنی‌های گرم، سرد، اسیدی یا شیرین اجازه می‌دهند سلول‌های عصبی را تحریک کرده و باعث حساسیت دندان شوند. وظیفه دنتین حمایت از مینای دندان است تا کودکان بتوانند بدون شکستگی مینای دندان را بجوند. همچنین بافت نرم در مرکز دندان را احاطه کرده و از آن در برابر باکتری ها و سایر مزاحمان مضر محافظت می کند.

پالپ

پالپ بافت نرم داخل دندان است که در محفظه پالپ یافت می شود. حاوی اعصاب، بافت همبند و عروق خونی است. پالپ مسئول خون رسانی دندان است و شبکه عروقی آن به بافت های اطراف دندان از جمله رباط پریودنتال متصل می شود. پالپ دندان شیری می‌تواند ملتهب، عفونی شود یا حتی مانند دندان بزرگسالان بمیرد، به همین دلیل است که می‌توانید روی دندان شیری کانال ریشه انجام دهید، اگرچه این روش به اندازه بزرگسالان رایج نیست.

اینستاگرام دکتر فاطمه حیدری همین جا کلیک کنید.

ROOT

ریشه دندان چیزی است که دندان را در استخوان فک محکم می کند. توسط یک بافت همبند سخت به نام سمنتوم پوشیده شده است که آن را به رباط پریودنتال متصل می کند.

دکتر فاطمه حیدری | جراح دندانپزشک اصفهان | بهترین دندانپزشک اصفهان

دکتر فاطمه حیدری | جراح دندانپزشک اصفهان | بهترین دندانپزشک اصفهان

چرا مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان در کودکان باید درمان شود؟

همانطور که می بینید، آناتومی دندان شیری مانند دندان دائمی است. دندانپزشکان اطفال  ما به صورت محافظه کارانه درمان می کنند و زمانی که کودک مشکلی دارد، هدف ما متوقف کردن درد، حفظ تا حد امکان ساختار طبیعی دندان و از بین بردن هرگونه عفونت است.

آیا کانال ریشه برای کودکان ضروری است؟
مطلب پیشنهادی برای شما

زمانی که دندان شیری آماده افتادن نیست اما پوسیده است یا ضربه را تجربه می کند، حفظ دندان به طوری که بتواند به کارهای مهمی که ذکر کردیم ادامه دهد ایده آل است. اگر یک دندان شیری به طور کامل بیرون بیاید یا باید کشیده شود، اغلب، یک نگهدارنده فضای دندانی برای جلوگیری از جابجایی دندان های دیگر به فضای باقی مانده و ایجاد شلوغی قرار می گیرد.

هنگامی که کودک آسیب دیده است یا از درد دندان شکایت می کند، یا مشکوک به وجود حفره است، در اسرع وقت به دندانپزشک اطفال خود مراجعه کنید، شانس درمان موفقیت آمیز عصب دندان های شیری را افزایش می دهد. تشخیص زودهنگام مشکلات همچنین به این معنی است که درمان کمتر تهاجمی خواهد بود و به ما امکان می دهد از مواردی مانند کانال ریشه روی دندان های شیری اجتناب کنیم.

بیایید آن دندان های شیری را محکم و سالم نگه داریم!

جدای از یک رژیم غذایی سالم و مسواک زدن و نخ دندان کشیدن سخت، ملاقات منظم با دندانپزشک اطفال کمک زیادی به عاری از پوسیدگی دندان های شیری کودک شما خواهد کرد.

اگر به دنبال یک دندانپزشک اطفال سرگرم کننده و دوستانه در اصفهان هستید، امروز برای کودک خود در دندانپزشکی کودکان ما وقت بگیرید!

 

, , , , , , , , , , , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
دندانپزشکی آرامبخش برای کودکان مضطرب
نوشتهٔ بعدی
مراقبت های دندان های کودکان

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonثبت نوبت و مشاوره ‎09138299023