جراح و دندانپزشک در اصفهان | دکتر فاطمه حیدری

درمان بیماری لثه کودکان با بهترین دندانپزشک کودکان در اصفهان

بهترین دندانپزشک کودکان در اصفهان

بیماری لثه چیست و آیا می تواند کودکان را تحت تاثیر قرار دهد؟

وقتی مردم به سلامت دهان و دندان فکر می کنند، دندان ها معمولاً اولین چیزی هستند که به ذهنشان خطور می کند. در حالی که، البته، دندان های کودک شما مهم هستند، لثه ها نیز مهم هستند! لثه های کودک شما به نگه داشتن دندان های او کمک می کند و آنها را در جای خود نگه می دارد. لثه ها همچنین به عنوان یک مهر و موم محافظ عمل می کنند و از باکتری های بد جلوگیری می کنند.

اگر به لثه ها TLCی که شایسته آن است داده نشود، می تواند منجر به بیماری لثه شود که از نظر فنی به عنوان بیماری پریودنتال شناخته می شود. در حالی که بیماری لثه در بزرگسالان شایع تر است، ممکن است در کودکان نیز رخ دهد. خبر خوب این است که احتمال ابتلای کودکان به نوع خفیف تری به نام ژنژیویت که قابل درمان است، بسیار زیاد است.

جراح و دندانپزشک در اصفهان | دکتر فاطمه حیدری

بیماری لثه چیست؟

اول از همه، بیماری لثه چیست؟ بیماری لثه یا بیماری پریودنتال یک عفونت در بافت هایی است که از دندان ها حمایت می کنند. همه، از جمله بچه های کوچک، باکتری در دهان خود دارند. این باکتری با ذرات غذا، بزاق و مخاط مخلوط می شود و پلاک تشکیل می دهد که یک لایه باکتری چسبنده است که روی دندان ها و در امتداد خط لثه ایجاد می شود. اگر پلاک با مسواک زدن منظم، نخ دندان و تمیز کردن حرفه ای دندان پاک نشود، می تواند منجر به عفونت لثه در کودک شود.

تفاوت روکش دندان با لمینت

در مراحل اولیه بیماری لثه، ژنژیویت نامیده می شود. با التهاب لثه، لثه ها ملتهب و تحریک می شوند، اما همچنان کار خود را برای حمایت از دندان ها انجام می دهند. خوشبختانه، التهاب لثه قابل برگشت است و بعید است که این نوع از بیماری لثه در کودکان در صورت درمان توسط دندانپزشک اطفال به آسیب دائمی منجر شود.

با این حال، اگر التهاب لثه درمان نشود، می تواند به پریودنتیت، شکل شدیدتر بیماری لثه، تبدیل شود. هنگامی که فردی مبتلا به پریودنتیت است، لثه ها از دندان ها جدا می شوند و جیب ها یا فضاهایی بین دندان ها و لثه ها ایجاد می شود.

زباله ها می توانند در این پاکت ها گیر کرده و باعث عفونت شوند که به زیر خط لثه گسترش می یابد. سموم تولید شده توسط باکتری های موجود در پلاک، و همچنین پاسخ بدن به مبارزه با عفونت، باعث شکسته شدن استخوان و بافت همبند که دندان ها را در جای خود نگه می دارد، می شود. دندان ها لق می شوند و در موارد شدید می افتند.

پریودنتیت قابل درمان نیست، اما می‌توانیم آن را درمان کنیم و پیشرفت آن را متوقف کنیم تا بدتر نشود یا باعث از دست دادن دندان نشود. در حالی که کودکان ممکن است پریودنتیت داشته باشند، بسیار نادر است و زمانی که اتفاق می افتد، معمولا در نوجوانان و بزرگسالان جوان رخ می دهد.

دکتر فاطمه حیدری | جراح دندانپزشک اصفهان | بهترین دندانپزشک اصفهان

چه چیزی باعث بیماری لثه در کودکان می شود؟ (بهترین دندانپزشک کودکان در اصفهان)

علل بیماری لثه در کودکان می تواند شامل موارد زیر باشد:

برای از بین بردن فواصل دندانی نیاز به وسایل و مواد خاصی داریم؟
1. بهداشت ضعیف دهان

علت اصلی بیماری لثه در کودکان (و بزرگسالان) تجمع پلاک است که زمانی رخ می دهد که پلاک با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کامل پاک نشود. هنگامی که پلاک ها به جرم تبدیل می شوند، نمی توان آن ها را در خانه با یک مسواک معمولی پاک کرد. فقط ابزارهای تخصصی مورد استفاده در مطب دندانپزشکی در هنگام تمیز کردن می توانند آن را از بین ببرند. علاوه بر پلاک، اگر ذرات غذا در لثه ها گیر کرده و مسواک نزنند و نخ دندان نکشند، تحریک یا عفونت لثه نیز ممکن است رخ دهد.

2. بیماری ها و شرایط خاص

برخی از شرایط، مانند دیابت و بیماری های خود ایمنی، می توانند بیماران را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری لثه قرار دهند.

3. داروها

برخی از داروها منجر به خشکی دهان می شوند که در این حالت تولید بزاق به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. بزاق برای شستن پلاک، باکتری ها و بقایای غذا و متعادل کردن PH در دهان بسیار مهم است. سایر داروها می توانند منجر به رشد غیر طبیعی بافت لثه شوند که خطر ابتلا به بیماری لثه را در کودکان افزایش می دهد.

دکتر فاطمه حیدری جراح دندانپزشک اصفهان  می باشند و همچنین  بهترین دندانپزشک اصفهان هستند.

4. تنفس دهانی

تنفس دهانی عامل خشکی مزمن دهان است و به نوبه خود خطر ابتلا به التهاب لثه را افزایش می دهد.

5. رژیم غذایی

رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی قند و نشاسته یا فاقد مواد معدنی و ویتامین های خاص برای سلامت دندان ها و لثه ها، ممکن است احتمال ابتلای کودک به بیماری لثه را افزایش دهد. این به این دلیل است که باکتری های موجود در دهان از قند و نشاسته تغذیه می کنند. علاوه بر این، کمبودهای تغذیه ای می تواند بدن را برای مبارزه با عفونت و ترمیم بافت لثه دشوارتر کند.

لمینت دندان پوسیده ؟! واقعا میشه؟
6. تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی، مانند تغییراتی که در دوران بلوغ رخ می دهد، می تواند نوجوانان را در معرض خطر بیماری پریودنتال قرار دهد. چرا؟ خوب، در دوران بلوغ، گردش خون در لثه‌ها در پاسخ به افزایش هورمون‌ها از جمله پروژسترون و استروژن تقویت می‌شود و لثه‌ها را حساس‌تر می‌کند و به راحتی توسط پلاک‌ها و ذرات غذا تحریک می‌شود. این حساسیت معمولاً با پیشرفت بلوغ کاهش می یابد.

7. فشردن و ساییدن دندان ها

نیروی ناشی از فشردن و آسیاب بیش از حد ممکن است باعث تحلیل لثه شود و مناطق بیشتری برای تجمع باکتری ها ایجاد کند. گاهی اوقات دندان قروچه در کودکان آشکار است. مواقع دیگر، این عادتی است که در شب رخ می دهد و ممکن است از آن آگاه نباشید. اگر کودک شما از درد فک در صبح شکایت می کند، ممکن است دندان هایش را به هم فشار دهد یا به هم فشار دهد.

8. ژنتیک

سابقه خانوادگی بیماری پریودنتال می تواند کودکان را بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری کند.

همین امروز با ما تماس بگیرید، ما می توانیم در یک زمانی که برای شما مناسب است برنامه ریزی کنیم.

اینستاگرام دکتر فاطمه حیدری همین جا کلیک کنید.

, , , , , , ,
فرآیند پر کردن دندان کودکان توسط بهترین جراح و دندانپزشک اصفهان