تفاوت روکش دندان با لمینت

در این مطلب می خواهیم که راجع به تفاوت لمینت و روکش دندان مطلبی را ارائه دهیم. در ابتدا باید بگوییم که لمینت دندان و روکش دندان هر دو از روش های اصلاح طرح لبخند می باشند. گفتنی است که اصلی ترین تفاوت بین روکش دندان و لمینت ها  در نحوه پوشش دادن دندان ها می باشد. در حقیقت لمینت فقط یک لایه سطحی از روی دندان ها را می پوشاند اما در حالی که روکش دندان که به تاج دندان نیز معروف می باشد.

به طور کامل جای خالی دندان طبیعی را پر میکند. کاشتن لمینیت یا روکش دندان، هزینه بسیار زیادی به بیمار تحمیل می‌کند. بنابراین باید پیش از انتخاب مناسب ترین روش اصلاح دندان‌ها، شرایط بیمار به دقت بررسی شود و با بررسی اینکه تفاوت لمینیت و روکش دندان چیست بهترین نوع ترمیم که بیشترین درصد موفقیت را نتیجه خواهد داد؛ انتخاب شود. در ادامه تفاوت لمینیت با روکش دندان، مزایا و معایب هر کدام و همچنین نحوه نصب آنها روی دندان بررسی خواهیم کرد.

تفاوت روکش دندان با لمینت در چیست؟

» لمینیت لایه بسیار نازکی از جنس پرسلین یا سرامیک است که ضخامتی حدود یک میلیمتر دارد و با برقراری پیوند با مینای دندان روی سطح دندان ها قرار می گیرد. در حالی که روکش دندان یا تاج دندان مصنوعی حدود ۲ میلی متر از کل یک دندان را می پوشاند.

» به طور کلی چهار نوع روکش دندان ساخته می‌شود: تمام سرامیکی، پرسلین ا جوش فلزی، آلیاژهای طلا و آلیاژهای بر پایه فلزی. تاج دندان سرامیکی از جنس پرسلین یا سرامیک ساخته می‌شود. در روکش دندان سرامیکی با جوش فلزی از نوعی فلز همراه با پرسلین که روی آن قرار گرفته است؛ استفاده می شود. این دو نوع تاج دندان از لحاظ ظاهری کاملاً شبیه دندان طبیعی می باشند و معمولاً به عنوان روکش دندان ایمپلنت مورد استفاده قرار می گیرند. تاج دندان ساخته شده از آلیاژ طلا معمولاً از ترکیب مس و طلا ساخته می شود. فلز پایه تاج دندان آلیاژ بر پایه فلزی نیز معمولاً از فلزات غیر نجیب هستند که شبیه نقره به نظر می رسند. این دو نوع تاج دندان کاملا مصنوعی به نظر می‌رسد و رنگ آن با سایر دندان های طبیعی متفاوت است.

چگونه می‌توانم یک دندانپزشک زیبایی خوب انتخاب کنم؟
مطلب پیشنهادی برای شما

» چون ونیر دندانی فقط سطح روی دندان ها را می پوشاند؛ نسبت به تاج دندان کم تهاجمی تر هستند و آماده سازی دندان ها برای نصب لمینت سرامیکی نیاز به تراشیدن کامل مینای دندان ندارد. تقریباً حدود نیم میلی متر از مینای دندان های جلو برای برقراری پیوند مناسب بین لمینت و دندان، تراشیده می شود. نوع خاصی از ونیرهای لمینت که به لومینرز مشهور شده حتی نیازی به تراشیدن مینای دندان نیز ندارد و نسبت به روکش دندان فرایندی غیر تهاجمی به شمار می آید. درصورتیکه به منظور نصب روکش دندان باید تقریبا دور تا دور دندان تراشیده شود تا فضای کافی برای قرارگیری تاج دندان ایجاد شود.

 

مزایا و معایب روکش دندان

 

» برای آماده سازی دندان ها پیش از کاشت لمینت و روکش دندان، داروی بی حسی موضعی تزریق می شود چون فرآیند تراش دادن مینای دندان تا حدودی دردناک است. اما برای نصب لمینت و تاج دندان نیازی به تزریق داروی بی حسی نیست و معمولا بیمار درد و ناراحتی چندانی احساس نخواهد کرد.

» برای کاشت لمینیت ابتدا دندانپزشک دندان را آماده می کند و با استفاده از قالب یا اسکن دیجیتالی، طرح لمینت سرامیکی را به لابراتوار می فرستد تا لمینیت های سرامیکی سفارش داده شده طبق مشخصات و رنگ انتخاب شده توسط دندانپزشک ساخته شود. در صورتی که دندان پزشک به علت وجود عیوب ظاهری عمیق مجبور به تراشیدن بخش زیادی از مینای دندان شده باشد؛ از ونیرهای موقتی استفاده می شود تا زمانی که لابراتوارلمینیت سرامیکی اصلی را برای دندانپزشک ارسال کند. بعد از طراحی و ساخت لمینیت سرامیکی، دندان پزشک به نحوی آنها را روی دندان‌ها سیمان می‌کند که به طور کامل با مینای دندان پیوند خورده و سفت شوند. معمولاً در لمینیت های سرامیکی هیچ گونه جابجایی روی دندان‌های بیمار نخواهند داشت و با توجه به ویژگی های منحصر به فرد مانند مقاوم بودن نسبت به سایش و زرد شدن، طرح لبخند بیمار را برای مدتی طولانی حدود ۵ تا ۷ سال اصلاح خواهند کرد. لیمنیت سرامیکی نیاز به مراقبت خاصی ندارد و بیمار باید به طور معمول بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نماید.

برای کاشت روکش دندان، ابتدا دندانپزشک به منظور تراشیدن مینای دندان و آماده سازی آن باید از بی حسی موضعی استفاده کند. سپس با استفاده از قالب دندان یا اسکن دیجیتالی مشخصات روکش دندان به لابراتوار فرستاده می شود تا طی دو تا سه هفته طراحی و تولید شود. در این مدت بیمار می تواند از روکش دندان موقتی استفاده کند. پس از ساخت تاج دندان، دندانپزشک روکش دندان را در محل مورد نظر روی قسمتی از دندان طبیعی که به عنوان پایه استفاده می‌شود؛ قرار داده و با استفاده از چسب هم خصوصی سیمان میکند. روکش دندان ممکن است حین گاز زدن و جویدن غذا ها تا حدودی جابجا شود. در صورتی که تاج دندان بیش از حد لق باشد باید مجددا به دندانپزشک مراجعه کنید تا آن را با چسب مخصوص در جای خود محکم کنید.

» تفاوت لمینیت و روکش دندان از لحاظ قیمت به اندازه دندان، تعداد واحد های دندانی که باید ترمیم شوند و جنس ترمیم دندان بستگی دارد. چون کاشت لمینیت و روکش دندان به عنوان روش های زیبایی شناخته می شود؛ معمولا توسط بیمه های درمانی پوشش داده نخواهد شد. هزینه هر واحد لمینیت سرامیکی نسبت به تاج دندان ارزانتر است. در صورتیکه بخواهید یک دندان را با روکش دندان سرامیکی جایگزین کنید حدوداً باید دو برابر یک واحد لمینت سرامیکی برای پوشاندن سطح دندان هزینه بپردازید.

آشنایی با دندانپزشک اصفهان
مطلب پیشنهادی برای شما

 

مزایا و معایب روکش دندان

مزایا و معایب لمینت دندان

  1. از لحاظ زیبایی ونیر لمینیت نسبت به تاج دندان در طولانی مدت رضایت بخش تر است چون خط لثه بعد از چندین سال از لبه های تاج دندان بیرون می آید و ظاهر ناخوشایندی پیدا می‌کند در صورتی که برای لمینیت دندان چنین اتفاقی نمی‌افتد.
  2. تراشیدن مینای دندان برای کاشت ونیر لمینیت بسیار کمتر از تاج دندان است.
  3. جابجایی لمینیت سرامیکی روی دندان ها بسیار کمتر از روکش دندان است.
  4. احتمال پوسیدگی دندان های سالم بعد از کاشت لمینت افزایش پیدا میکند.
  5. طول عمر لمینت سرامیکی نسبت به روکش دندان کمتر است و حداکثر بعد از ۷ تا ۱۰ سال باید جایگزین شود.
  6. فرایند کاشت لمینیت سرامیکی بازگشت ناپذیر است و بیمار باید تا آخر عمر از ونیر پرسلین روی دندان های خود استفاده کند.
  7. هزینه لمینیت پرسلین توسط بیمه پوشش داده نمی‌شود.

مزایا و معایب روکش دندان

  1. تاج دندان، کل دندان را پوشش میدهد؛ بنابراین دندان نسبت به ضربه یا پوسیدگی مجدد مقاوم تر است.
  2. ظاهر روکش دندان سرامیکی کاملا شبیه سایر دندان های طبیعی بنظر میرسد.
  3. دوام و طول‌عمر تاج دندان بسیار طولانی‌تر از لمینیت سرامیکی است.
  4. تاج دندان نیازی به خارج شدن از دندان برای تمیز کردن مثل دندان مصنوعی ندارد.
  5. برای کاشت روکش دندان باید تقریبا تمام دندان طبیعی تراشیده شود تا فضای کافی ایجاد شود.
  6. تاج دندان نسبت به گرما و سرما حساس تر است و در صورت گاز زدن و خوردن غذاهای بسیار داغ یا بسیار سرد ممکن است احساس درد روی لثه تجربه شود.
  7. در صورتی که از روکش دندان تمام فلزی استفاده شود؛ از لحاظ زیبایی چندان جالب نیست و با سایر دندانهای طبیعی هماهنگ نمی باشد.
  8. قیمت روکش دندان نسبت به یک واحد لمینیت سرامیکی تقریباً دو برابر است.
کیست دهان چیست؟
مطلب پیشنهادی برای شما

انجام این دو روش می توانند که از لحاظ عملکرد و زیبایی برای دندان ها مناسب می باشند. تفاوت این دو روش از نظر قیمت بسیار آن چنانی نمی باشد هنگامی که بیش از یک دندان شما احتیاج به ترمیم داشته باشند در دو روش هزینه بالایی خواهند داشت. در این مقاله سعی کردیم که راجع به تفاوت لمینت و روکش دندان مطالبی را ارائه نماییم. امیدوارم که از خواندن این مطلب به اطلاعات کافی رسیده باشید.

دكتر فاطمه حيدری

جراح -دندانپزشک

بهترین دندانپزشک اصفهان

آشنایی با خدمات 

جهت کسب اطلاعات تماس دکتر فاطمه حیدری به بخش تماس با ما سایت مراجعه نمایید.

, , , ,
نوشتهٔ پیشین
آیا آفت دهان خطرناک است؟
نوشتهٔ بعدی
افتادن یا شکستن لمینت

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonثبت نوبت و مشاوره ‎09138299023