جراح دندانپزشک اصفهان

دندانپزشکان به زودی دندان های سه بعدی آنتی باکتریال را چاپ خواهند کرد!

دندانپزشکان به زودی دندان های سه بعدی آنتی باکتریال را چاپ خواهند کرد!

جراح دندانپزشک اصفهان

مدت زمان مطالعه: 10 دقیقه

فناوری جدید به دندانپزشکان اجازه می‌دهد تا دندان‌های جایگزین را با نمک‌های آمونیوم که باکتری‌های موجود در دهان را از بین می‌برند، چاپ کنند. این روند ممکن است منجر به مراجعه کمتر به مطب دندانپزشک شود.

تکامل سریع فناوری پرینت سه بعدی در صنعت دندانپزشکی به زودی فراتر از ایجاد تاج یا پروتز ساده و ترکیب مواد شیمیایی است که با باکتری هایی که در وهله اول باعث پوسیدگی و عفونت دندان می شوند، مبارزه می کند.

در حالی که هنوز در مراحل اولیه بازی است، محققان دانشگاه گرونینگن در هلند یک پلاستیک ضد میکروبی ایجاد کرده‌اند که با نمک‌های آمونیوم چهارتایی تزریق شده است که در نهایت می‌تواند با چاپگرهای سه بعدی برای تولید انواع لوازم دندانپزشکی باکتری‌ها در عرض چند دقیقه استفاده شود. درست در مطب دندانپزشکی

در مطالعه‌ای که در مجله علمی Advanced Functional Materials منتشر شد، تیم تحقیقاتی گفت که دو مجموعه از دندان‌های جایگزین را چاپ کرده است – یکی با نمک‌های آمونیوم مخلوط شده در رزین دندان و دیگری بدون آن.

آنها دریافتند که پس از کشیدن هر دو دسته از دندان‌ها با باکتری استرپتوکوک موتانس، 99 درصد از باکتری‌ها از دندان‌های درمان‌شده حذف شدند در حالی که تقریباً همه باکتری‌ها در مجموعه کنترل باقی ماندند.

مرکز دندانپزشکی دکتر فاطمه حیدری جراح دندانپزشک اصفهان ،با پشتوانه ای قوی از تجربه و تخصص در انجام کلیه خدمات دندانپزشکی در خدمت شما بیماران محترم می باشد. در این مرکز با استفاده از روش هایی نظیر روکش های دندانی ، بلیچینگ دندان، سفید کردن دندان و  پیشگیری از دیاستما  زیبایی را برای شما به بهترین نحو تامین می کند.

جراح دندانپزشک اصفهان

جراح دندانپزشک اصفهان

باکتری خوب در مقابل باکتری بد

این ترکیبی از قدرت دیجیتال همراه با وعده‌های افزوده شده برای دندان‌های بادوام و سالم‌تر، یک سوال مهم را ایجاد می‌کند: آیا ریشه‌کن کردن همه این باکتری‌ها از دهان بیماران ایده خوبی است؟

دندانپزشک اطفال چه می کند؟
مطلب پیشنهادی برای شما

مقامات انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) به Healthline گفتند که برخی از باکتری ها در واقع برای سلامت دهان ضروری هستند. بدون باکتری های خنثی یا مفید، این احتمال وجود دارد که دهان بیماران توسط ارگانیسم های مضر دیگر مستعمره شود.

با این حال، ADA می گوید که تا کنون هیچ دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم ترمیم های دندانی ساخته شده از این رزین قابل چاپ سه بعدی تمام باکتری ها را از بین خواهند برد. از این گذشته، صدها گونه باکتری در دهان انسان وجود دارد.

مقامات ADA می‌گویند: «با توجه به اینکه این ماده در تماس عمل می‌کند، این احتمال وجود دارد که دندان‌ها یا پرکردگی‌های ساخته شده از این ماده فقط باکتری‌ها را در شعاع محدودی از بین ببرند.» هنوز مشخص نشده است که آیا دندان‌ها یا پرکردگی‌های ساخته شده از این ماده می‌توانند بر روی دیگر گونه‌های باکتریایی تأثیر بگذارند یا حتی در دهان انسان واقعی عمل کنند.»

پیشنهاد مطالعه: انواع و عملکردها دندان ها کدامند؟

گام بعدی، آزمایش گسترده‌تر روی دندان‌های درمان‌شده است تا ببینیم چگونه آنها در دوره‌های طولانی‌تر قرار گرفتن در معرض بزاق، خمیر دندان و سایر متغیرها مقاومت می‌کنند.

هنگامی که این وسایل دندانپزشکی «پیشرفته» در آزمایشگاه جمع‌آوری شوند و در برابر سختی‌های آزمایش‌های بالینی در دهان بیماران مقاومت کنند، به جدیدترین نوآوری برای صنعتی تبدیل خواهند شد که با علاقه پرینت سه بعدی و فناوری دیجیتال را پذیرفته است.

برای چندین دهه، بیمارانی که به تاج، بریج یا دندان مصنوعی نیاز داشتند، در اولین جلسه ملاقات خود احساس می کردند. سپس این برداشت به آزمایشگاه فرستاده شد تا یک مدل سنگ گچی ایجاد شود که از آن تاج یا دندان جدید ساخته شده است. این چند روز یا چند هفته طول می کشد.

چگونه باید پس از EXT دندان مراقبت کنیم؟
مطلب پیشنهادی برای شما

در نوبت دوم، بیمار دندان یا تاج جدید را نصب کرد. سپس دندانپزشک برخی از لبه های ناصاف یا نادرست یا شیارها را تراشید و سفارشی کرد تا دندان جدید به راحتی جا بیفتد.

جراح دندانپزشک اصفهان

جراح دندانپزشک اصفهان

دندانپزشکی دیجیتال

با چاپگرهای سه بعدی، دهان بیمار اکنون به صورت دیجیتالی توسط گره ای اسکن می شود که فایل را در رایانه ذخیره می کند. سپس این تصویر با استفاده از نرم افزار CAD برای اندازه گیری و طراحی دقیق دندان جدید دستکاری می شود.

سپس فایل به چاپگر سه بعدی فرستاده می شود، جایی که دندان را می توان در عرض چند دقیقه ساخت و به بیمار این امکان را می دهد که این روش را در یک ویزیت مطب کامل کند.

آن فایل‌های دیجیتالی را می‌توان در محل ذخیره کرد یا در فضای ابری میزبانی کرد، سابقه دندانی بیمار را با یک کلیک دور نگه می‌دارد و نیازی به ذخیره هزاران قالب گچی در مطب‌ها و آزمایشگاه‌های سراسر جهان را از بین می‌برد.

SmarTech Markets Publishing، یک شرکت تحقیقاتی و تحلیل بازار مستقر در ویرجینیا برای بخش چاپ سه بعدی و تولید کننده مواد افزودنی، پیش بینی می کند که مصرف پلیمرها توسط صنعت چاپ سه بعدی تا سال 2023 به بیش از 4.3 میلیارد دلار افزایش یابد.

اسکات دانهام، معاون تحقیقات در بازارهای SmarTech می‌گوید: «آنچه به عنوان روشی کارآمدتر برای ساخت روکش‌ها و بریج‌های دندانی از طریق الگوهای ریخته‌گری موم گمشده چاپ شده آغاز شد، امروز بسیار فراتر از آن حرکت کرده است.

او گفت: «از آنجایی که درمان‌های دندان‌پزشکی را می‌توان به صورت دیجیتالی با بهترین دقت و با استفاده از الگوهای ریخته‌گری پرینت سه بعدی یا اجزای چاپ شده مستقیم سه بعدی انجام داد، تناسب و پرداخت محلول داخل دهان با روش‌های سنتی بی‌نظیر است.

همه چیز راجع به جرمگیری دندان
مطلب پیشنهادی برای شما

دانهام گفت که در سال‌های آینده، با ورود محصولات و لوازم دندان‌پزشکی پیچیده‌تر به بازار، دندانپزشکان فرآیندهایی را که به طور سنتی به آزمایشگاه‌ها فرستاده می‌شد، ادغام می‌کنند و به طور چشمگیری کل زمان درمان بیماران را کاهش می‌دهند.

او گفت: «نتیجه برای بیماران، کیفیت بسیار بالاتر مراقبت و معمولاً مراجعه کمتر به دندانپزشک است.

مرکز دندانپزشکی دکتر فاطمه حیدری جراح دندانپزشک اصفهان ،با پشتوانه ای قوی از تجربه و تخصص در انجام کلیه خدمات دندانپزشکی در خدمت شما بیماران محترم می باشد.

برای عضویت و مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر فاطمه حیدری همین جا کلیک کنید.

در صورت داشتن سوال یا پیشنهادی و برای راهنمایی بیشتر و رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

 

, , , , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
آنچه باید در مورد خونریزی لثه بدانید؟
نوشتهٔ بعدی
چرا لثه های من درد می کند؟

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonثبت نوبت و مشاوره ‎09138299023