آنچه باید در مورد خونریزی لثه بدانید؟

مدت زمان مطالعه: 10 دقیقه

خونریزی لثه چیست؟

خونریزی لثه شایع ترین علامت بیماری لثه است. اما می تواند به سایر مشکلات سلامتی نیز اشاره کند.

خونریزی گاه به گاه از لثه ها می تواند ناشی از مسواک زدن بیش از حد شدید دندان ها یا استفاده از پروتزهایی باشد که به درستی جا نمی شوند.

خونریزی مکرر لثه همچنین می تواند نشان دهنده شرایط جدی تری باشد، از جمله:

1. پریودنتیت (شکل پیشرفته بیماری لثه)
  2. لوسمی (سرطان خون)
  3. کمبود ویتامین
  4. کمبود سلول های لخته کننده (پلاکت ها)

شرایط دندانی که می تواند باعث خونریزی لثه شود

مسائل مربوط به مراقبت از دندان علت اصلی خونریزی لثه است. ژنژیویت (التهاب لثه) و پریودنتیت لثه های شما را حساس و مستعد خونریزی می کند.

مرکز دندانپزشکی دکتر فاطمه حیدری جراح دندانپزشک اصفهان ،با پشتوانه ای قوی از تجربه و تخصص در انجام کلیه خدمات دندانپزشکی در خدمت شما بیماران محترم می باشد. در این مرکز با استفاده از روش هایی نظیر روکش های دندانی ، بلیچینگ دندان، سفید کردن دندان و علل خونریزی لثه زیبایی را برای شما به بهترین نحو تامین می کند.

التهاب لثه

اکثر مردم زمانی که پلاک برای مدت طولانی روی خطوط لثه باقی می ماند، دچار التهاب لثه می شوند. پلاک به ذرات و باکتری هایی اشاره دارد که به دندان شما می چسبند.

مسواک زدن پلاک ها را از بین می برد و از ایجاد حفره (پوسیدگی دندان) جلوگیری می کند. اما اگر به درستی مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، ممکن است پلاک روی خط لثه شما باقی بماند.

جرم گیری و فلورایدتراپی دندان اصفهان

اگر پلاک‌ها برداشته نشود، می‌توانند به جرم استخوان (حساب) سخت شوند که باعث افزایش خونریزی می‌شود. تجمع پلاک در نزدیکی لثه ها نیز می تواند باعث التهاب لثه شود.

علائم ژنژیویت عبارتند از:

1. لثه های پف کرده
  2. درد در دهان و اطراف لثه
  3. خونریزی لثه
  4. پریودنتیت

بیماری پریودنتال (پریودنتیت) زمانی رخ می دهد که التهاب لثه پیشرفته شود. بیماری پریودنتال عفونت لثه، استخوان فک و بافت های حمایتی است که دندان ها و لثه های شما را به هم متصل می کند. پریودنتیت می تواند باعث لق شدن یا افتادن دندان های شما شود.

کمبود ویتامین

کمبود ویتامین C و ویتامین K نیز می تواند باعث خونریزی راحت لثه ها شود.

اگر خونریزی لثه دارید که ناشی از مراقبت نامناسب از دندان نیست، از پزشک خود بخواهید سطح ویتامین C و K شما را بررسی کند. همچنین، رژیم غذایی حاوی هر دو ماده مغذی را دنبال کنید تا مطمئن شوید که ویتامین های مورد نیاز برای سالم ماندن را دریافت می کنید.

پیشنهاد مطالعه: چگونه فاصله بین دندان ها را پر کنیم؟
علل خونریزی لثه

غذاهای غنی از ویتامین C عبارتند از:

1. مرکبات و آب میوه ها
  2. کلم بروکلی
  3. توت فرنگی
  4. گوجه فرنگیها
  5. سیب زمینیها
  6. فلفل دلمه ای

غذاهای غنی از ویتامین K عبارتند از:

1. شاهی
  2. کلم پیچ
  3. اسفناج
  4. چغندر سوئیسی
  5. کاهو
  6. سبزی خردل
  7. سویا
  8. روغن کانولا
  9. روغن زیتون

سایر علل خونریزی لثه

افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می کنند نیز ممکن است گاهی اوقات دچار خونریزی لثه شوند. زمانی که پروتزهای مصنوعی خیلی سفت قرار می گیرند این احتمال بیشتر است.
اگر دندان مصنوعی یا سایر وسایل دهان باعث خونریزی لثه شما می شود با دندانپزشک یا ارتودنتیست خود صحبت کنید. آنها ممکن است نیاز به برداشت های جدید داشته باشند تا دهانی مناسب تر ایجاد کنند.

دلایل التهاب لثه در کودکان-بهترین دندانپزشک اصفهان

بارداری معمولاً باعث خونریزی لثه می شود. تغییرات هورمونی که در دوران بارداری رخ می دهد می تواند باعث حساس شدن لثه ها شود.

اختلالات خونریزی مانند هموفیلی و لوسمی نیز می تواند خطر خونریزی لثه را افزایش دهد. اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده کنید، ممکن است لثه های شما بیشتر خونریزی کند. داروهای این دسته شامل وارفارین، آسپرین و هپارین است.

درمان خونریزی لثه

بهداشت خوب دندان اولین قدم برای مدیریت خونریزی لثه است.

برای تمیز کردن حرفه ای دو بار در سال به دندانپزشک خود مراجعه کنید.  مسواک زدن و نخ دندان کشیدن صحیح می تواند پلاک را از خط لثه شما پاک کند و خطر ابتلا به بیماری پریودنتال را کاهش دهد.

همچنین ممکن است دندانپزشک شما نحوه استفاده از دهانشویه ضد عفونی کننده را برای به حداقل رساندن پلاک ایجاد شده در دهان به شما نشان دهد. و شستشوی آب نمک گرم می تواند به تسکین لثه های متورم که به راحتی خونریزی می کنند کمک کند.

از مسواک نرم استفاده کنید. روی لثه های ملتهب ملایم است، به خصوص اگر بعد از مسواک زدن دندان های خود خونریزی داشته باشید. موهای متوسط و سخت ممکن است برای لثه های ظریف شما بیش از حد ساینده باشند.

همچنین می توانید از مسواک برقی استفاده کنید. سر مسواک های مخصوص طراحی شده روی این مسواک ها به شما کمک می کند خط لثه خود را راحت تر از مسواک دستی تمیز کنید.

درمان پلاک دندان فواید بی شماری دارد - بهترین دندانپزشک اصفهان
نتیجه گیری

در حالی که خونریزی لثه شایع ترین علامت مشکلات دندانی است، مشکلات دیگری ممکن است علت آن باشد.

یک قرار ملاقات با ارائه دهنده مراقبت های اولیه خود ترتیب دهید تا مشخص شود که آیا سلامت دندان ها مشکل زمینه ای است که باعث خونریزی لثه شما می شود یا خیر. معاینه فیزیکی و آزمایش خون می تواند به تعیین علت خونریزی شما کمک کند. درمان بسته به شرایط شما متفاوت خواهد بود.

برای عضویت و مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر فاطمه حیدری همین جا کلیک کنید.

در صورت داشتن سوال یا پیشنهادی و برای راهنمایی بیشتر و رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

, , , , , , , , , , , ,
6 راه برای حفظ سلامت لثه ها
دندانپزشکان به زودی دندان های سه بعدی آنتی باکتریال را چاپ خواهند کرد!