آنچه باید در مورد دندان عقل نهفته بدانید

درمان دندان عقل نهفته

دندان‌های عقل که به عنوان سومین دسته از دندان‌های آسیاب در پشت دهان نیز شناخته می‌شوند، معمولاً در اواخر سال‌های نوجوانی یا اوایل بزرگسالی (بین 17 تا 21 سالگی) رویش می‌کنند. گاهی اوقات، این دندان ها به درستی رویش نمی کنند و ممکن است زیر لثه شما گیر کنند یا فضای کافی برای شکستن لثه را نداشته باشند. دندانپزشکان این دندان عقل نهفته را در نظر می گیرند.

در برخی موارد، ممکن است هیچ مشکل ظاهری یا فوری وجود نداشته باشد. با این حال، دندان عقل نهفته بیش از سایر دندان ها در معرض پوسیدگی دندان و بیماری های لثه است و می تواند باعث درد و سایر مشکلات دندانی شود.

مرکز دندانپزشکی دکتر فاطمه حیدری جراح دندانپزشک اصفهان ،با پشتوانه ای قوی از تجربه و تخصص در انجام کلیه خدمات دندانپزشکی در خدمت شما بیماران محترم می باشد. در این مرکز با استفاده از روش هایی نظیر روکش های دندانی ، بلیچینگ دندان، سفید کردن دندان و درمان دندان عقل نهفته زیبایی را برای شما به بهترین نحو تامین می کند.

علائم دندان عقل نهفته

برخی از افراد تا زمانی که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت می کنند، ممکن است هرگز با دندان عقل خود مشکلی نداشته باشند. با این حال، دندان عقل ممکن است به شکل غیر معمول، مانند یک طرف، در یک زاویه غیر معمول، یا فقط تا حدی رشد کند. دهان شما نیز ممکن است جایی برای این دندان ها نداشته باشد. این ممکن است منجر به درد، تورم یا خونریزی لثه، بوی بد دهان، گوش درد و سایر ناراحتی ها شود.

چه زمانی نیاز به EXT دندان داریم؟

دندانپزشک شما می تواند با معاینه دندان های شما و گرفتن یک عکس اشعه ایکس ساده از دهان متوجه شود که آیا دندان عقل شما تحت تاثیر قرار گرفته است یا خیر.

پیشنهاد مطالعه: با شیوه جراحی برای بیماری لثه آشنا شوید.

عوارض دندان عقل نهفته

دندان عقل نهفته می تواند مشکلات متعددی را در دهان ایجاد کند:

آسیب به دندان های دیگر:

اگر دندان عقل به دندان آسیاب دوم فشار وارد کند، ممکن است به دندان آسیاب دوم آسیب برساند یا باعث عفونت شود. همچنین می تواند باعث شلوغی دندان های دیگر شود که ممکن است نیاز به درمان های ارتودنسی برای صاف کردن دندان ها داشته باشد.

کیست:

دندان عقل نهفته می تواند کیست (کیسه های پر از مایع) ایجاد کند که می تواند به استخوان فک، دندان ها و اعصاب آسیب برساند.

پوسیدگی:

تمیز کردن دندان‌های عقل نهفته سخت‌تر است، زیرا غذا و باکتری‌ها می‌توانند بین لثه و دندان نیمه رویش‌شده گیر کنند. این امر خطر پوسیدگی بیشتر دندان را در مقایسه با سایر دندان ها به همراه دارد.

بیماری لثه:

از آنجایی که تمیز کردن دندان‌های عقل نهفته سخت‌تر است، خطر ابتلا به بیماری دردناک و التهابی لثه به نام پریکورونیت در آن ناحیه را افزایش می‌دهد.

درمان دندان عقل نهفته

اگر دندان عقل نهفته شما علائم یا مشکلات دندانی ایجاد کند، دندانپزشک شما برداشتن آنها را توصیه می کند. این جراحی معمولا توسط خود دندانپزشک شما یا توسط جراح دهان انجام می شود و می تواند بین 30 تا 60 دقیقه طول بکشد.

کشیدن ریشه دندان پوسیده

قبل از عمل، جراح دهان ممکن است از نوعی بیهوشی استفاده کند تا در طول جراحی احساس درد نکنید، مانند موضعی (بی‌حس‌کننده)، آرام‌بخش (آرام‌کننده و مسدودکننده درد)، یا عمومی (باعث خوابیدن).

در طول این عمل، جراح دهان برشی در لثه شما ایجاد می کند تا دندان مشکل دار را بیرون بیاورد. سپس محل برش را بخیه می زنند و ممکن است دهان شما را با گاز بسته بندی کنند تا خون را جذب کند. این بخیه ها معمولا در عرض چند روز حل می شوند.

پس از جراحی، ممکن است کمی درد، خونریزی و تورم را تجربه کنید. دندانپزشک شما دستورالعمل های مراقبت های پس از آن را برای کمک به مدیریت این ناراحتی ها به شما می دهد.

دندان عقل نهفته ممکن است هیچ مشکلی ایجاد نکند. با این حال، اگر علائم یا ناراحتی های خاصی را تجربه می کنید، حتماً فوراً با دفتر ما تماس بگیرید تا آن را حذف کنید. ما اینجا هستیم تا بهترین مراقبت ممکن را به شما ارائه دهیم!

برای عضویت و مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر فاطمه حیدری همین جا کلیک کنید.

در صورت داشتن سوال یا پیشنهادی و برای راهنمایی بیشتر و رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

, , , , , , , , , , , , , , ,
11 راه برای حفظ سلامت دندان ها
آیا حذف مسواک زدن بدتر است یا نخ دندان کشیدن؟