در این مطلب از سایت خانم دکتر فاطمه حیدری جراح دندانپزشک اصفهان به درمان عصب کشی دندان در بارداری می پردازیم.

درمان عصب کشی دندان در بارداری:

دندانپزشک شما ممکن است بسته به ماه بارداری، برای درمان ریشه‌ی دندان، یکی از گزینه های زیر را پیشنهاد کند:

عصب کشی دندان در سه ماهه اول بارداری:

سه‌ماهه‌ی اول بارداری دوران بحرانی و حیاتی است. در صورتی که در این دوران مشکلی در دندان‌ها مشاهده شود، دندانپزشک به شما توصیه می‌کند رسیدگی به مشکل را تا زمان شروع سه‌ماهه‌ی دوم به تعویق بیندازید.

عصب کشی دندان در سه ماهه دوم بارداری:

وقتی وارد سه‌ماهه‌ی دوم شدید، دندانپزشک از شما می‌خواهد از دندان خراب خود عکس پرتو ایکس تهیه کنید و درمان ریشه‌ی دندان را شروع می‌کند. با این حال، در صورتی که در سه‌ماهه‌ی سوم دچار مشکل ریشه‌ی دندان شدید، دندانپزشک توصیه می‌کند درمان را به بعد از تولد نوزاد موکول کنید.

درمان کانال ریشه دندان در بارداری:

با این که درمان ریشه‌ی دندان یک درمان بسیار ایمن و بی‌خطر است، اما بسیار مهم است که در اولین ویزیت به دندانپزشک خود بگویید که باردار هستید. این گوشزد باعث می‌شود دندانپزشک نسبت به شرایط شما به خوبی آگاهی پیدا کند و بتواند در خصوص درمان شما بهترین تصمیم ممکن را بگیرد.

پیشگیری از عصب کشی دندان در بارداری:

درمان عصب کشی دندان در بارداری

بهترین راه برای پیشگیری از خطرات احتمالی این درمان، این است که اصلاً نیازی به آن پیدا نکنید. راه‌های ساده‌ای به این منظور وجود دارد:

✓ بهداشت دهان و دندان را روزانه رعایت کنید. حداقل دوبار در طول روز مسواک بزنید و روزانه نخ دندان بکشید.
✓ رژیم غذایی متعادلی داشته باشید و مصرف شکر را تا حد ممکن، محدود کنید.
✓ در دوران بارداری هیچ یک از معاینات دندانپزشکی و خدمات نظافتی دندان را کنار نگذارید.

علت گلو درد پس از عصب کشی دندان

✓ رعایت بهداشت دهان و دندان تنها راه اجتناب از درمان ریشه‌ی دندان یا عصب‌کشی است.

پر کردن دندان در بارداری:

ترمیم و پر کردن دندان معمولا با درد همراه است بنابر این باید با بی حسی این عمل انجام شود. حال این سوال پیش می آیاد که آیا بی حسی برای زنان باردار خطرناک است؟ پزشکان معمولا از داروی بی حسی لیدوکائین برای پر کردن دندان در دوران بارداری زنان استفاده می کنند. بسیاری از مادران فکر می کنند هرگونه درد و پوسیدگی دندان را دراین دوران تحمل کنند این تصور کاملا اشتباه است زیرا ممکن است دندان پوسیده عفونت کند و عفونت از رگ ها خونی به جنین منتقل شود.

کشیدن دندان در بارداری:

کشیدن دندان همیشه آخر گزینه برای دندانپزشکان است و آن‌ها سعی می‌کنند تا جایی که ممکن است دندان را حفظ کنند. اما در شرایطی که دندان شما به شدت پوسیده باشد، بهداشت دهان را به خطر می‌اندازد و باید دندان را خارج کرد.

در هر زمانی در دوره‌ی بارداری می‌توانید دندان بکشید اما معمولاً دندانپزشک به شما توصیه می‌کند این کار را به سه‌ماهه‌ی دوم موکول کنید. به این ترتیب، در سه‌ماهه‌ی اول که جنین در حال رشد است در معرض پرتو ایکس قرار نمی‌گیرید و در سه‌ماهه‌ی سوم هم نیاز نیست به مدت طولانی روی تخت دراز بکشید. پس بهترین زمان برای کشیدن دندان در بارداری، سه‌ماهه‌ی دوم است.

درمان ریشه‌ی دندان زنان باردار در سه ماه اول بهتر است یا سه ماه دوم؟

اگر پوسیدگی دندان شما عمیق شده و به عصب رسیده، بسیار دردناک خواهد بود. درمان ریشه‌ی دندان یا عصب‌کشی می‌تواند با برداشتن بافت‌های عفونی و ترمیم دندان با مواد، درد را متوقف کند و در این صورت نیازی به کشیدن دندان نیست. در صورتی که چنین موردی برای شما به صورت اورژانسی پیش آمد می‌توانید عصب‌کشی کنید و این مشکل نباید به تعویق بیفتد. با این حال، از آن‌جا که نیاز به استفاده از پرتو ایکس است، برای زنان باردار زمان ایده‌آل برای این درمان سه‌ماهه‌ی دوم است.

لمینت و بوی دهان | آیا لمینت باعث بوی بد دهان میشود؟

دكتر فاطمه حيدری

جراح -دندانپزشک

بهترین دندانپزشک اصفهان

آشنایی با خدمات

جهت کسب اطلاعات تماس دکتر فاطمه حیدری به بخش تماس با ما سایت مراجعه نمایید.

دوستان عزیز می توانید از طریق بخش دیدگاه ها سوالات دندانپزشکی خود را از خانم دکتر فاطمه حیدری بهترین دندانپزشک اصفهان بپرسید.

, , , , , , ,
علت زرد شدن دندان
اهمیت کامپوزت دندان که باید بدانید؟