اهمیت کامپوزت دندان که باید بدانید؟

اهمیت کامپوزت دندان که باید بدانید؟

در این مطلب از سایت خانم دکتر فاطمه حیدری جراح دندانپزشک اصفهان به اهمیت کامپوزت دندان که باید بدانید؟  می پردازیم.

شاید در طول زمان های مختلف و در افراد متفاوت، متوجه این قضیه شده باشید که هرچقدر هم تمام اجزای صورت اشخاص زیبا باشد اما دندان هایی بهم ریخته و نامرتب داشته باشند، موجب می شود دیگر ترکیبات صورت هم به چشم نیاد.

مورد بعدی این است که اگر دندان هایتان به هر دلیلی از نظر شکل، فرم یا رنگ دچار خرابی شده باشد، بدون شک در لبخندتان تاثیر مستقیم گذاشته که به همین علت خیلی ها سعی می کنند لبخند خود را از دید دیگران پنهان کنند.

امروزه افراد برای زیباتر دیده شدن، یک دست شدن رنگ و فرم دندان های خود از کامپوزیت دندان استفاده می کنند. دندان پزشک با استفاده از کامپوزیت، دندان های شکسته، پوسیده و سیاه شده را ترمیم می کند و به دلیل مشابه بودن به دندان اصلی، دندان ها را شبیه روز اولشان می کند.

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت، نوعی ماده خمیری است به نام فیلر یا رزین کامپوزیت که طی فرایندهای شیمیایی تولید می شود و از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار است. از کامپوزیت به عنوان یک ماده ترمیم کننده یا چسب استفاده می شود. در حقیقت کامپوزیت دندان یکی از روش های لمینت دندان می باشد.

Dental composite با تابش نور یووی بر روی دندان محکم و سخت می شود که پس از آن دندان پزشک توسط پولیش بسته به آن فرم مناسب و مخصوصی می دهد. در صورتی که فرد نتواند از کامپوزیت دندان استفاده کند روش ارتودنسی دندان به او پیشنهاد می شود.

اهمیت کامپوزت دندان که باید بدانید؟

کامپوزیت ونیر

ونیر ها، از پوسته نازکی تشکیل شده اند که برای مواردی که دندان ها لب پر، بد فرم یا رنگ پریده شده اند مورد استفاده قرار می گیرند. برای نصب ونیرها بر روی دندان، نیاز به تراشیده شدن مینای دندان داریم که همین موضوع سبب شده است استفاده از ونیرها، روشی غیر قابل بازگشت باشد.

بیماری پریودنتال در کودکان - بهترین دندانپزشک کودکان اصفهان
مطلب پیشنهادی برای شما

ونیرها از مواد همرنگ دندان اصلی ساخته شده اند اما ممکن است رنگ کامپوزیت ونیر، در دراز مدت به دلیل مصرف چای و قهوه از بین برود، اما افراد به دلیل زیبایی حاصل از نصب ونیر بر روی دندانشان، خواهان استفاده از آن می باشند.

دوام و ماندگاری کامپوزیت

مدت زمان استفاده از کامپوزیت دندان برای هر فرد متناسب با عملکرد او و رژیم غذایی اوست. به طور کلی دوام و ماندگاری کامپوزیت دندان بالاست و روشی به صرفه برای تمامی قشرهای جامعه است اما باید همانطور که از دندان های خود مراقبت می کنید و به آن ها رسیدگی می کنید، به دندان هایی که توسط روش کامپوزیت نیز پر شده است باید رسیدگی شود.

عوامل زیادی در طول عمر کامپوزیت ها موثر است که برخی از آن ها عبارت است از کیفیت نوع مواد کامپوزیتی که برای دندانتان استفاده می کنید، نحوه مراقبت های بعد از قرارگیری کامپوزیت در دندان، عادت های غذایی و آسیب هایی که ممکن است به دندان برسانند، اما به طور کل میانگین مدت زمان استفاده از کامپوزیت دندان پنج تا ده سال می باشد.

در ادامه توضیح کامل تری جهت نحوه مراقبت از کامپوزیت دندان ارائه می دهیم.

مراقبت های لازم پس از کامپوزیت 

  • ممکن است پس از قرارگیری کامپوزین ونیر روی دندان، بیمار احساس درد و ناراحتی کنید که نگرانی ندارد و پس از مدتی به آن عادت می کند.
  • در اویل هنگام خوردن غذا یا صحبت کردن کمی به مشکل برمی خورید اما پس از چند روز دیگر وجود کامپوزیت را حس نخواهید کرد.
  • بهتر است مدتی بعد از استفاده از کامپوزیت ، از غذاهای خیلی سفت که ممکن است به دندانتان آسیب برساند جلوگیری کنید.
  • باید تمامی نکات بهداشتی که برای دندان های اصلی خود انجام می دهید را برای دندان هایی که با کامپوزیت پر شده اند هم انجام دهید.
  • بعد از خوردن نوشیدنی های رنگی و انرژی زا و … حتما دندان های خود را مسواک بزنید زیرا در دراز مدت موجب عوض شدن رنگ کامپوزیت خواهد شد.
  • حتما بعد از انجام مراقبت های لازم و کافی برای دندان و دهان خود، استفاده مرتب از مسواک، دهان شویه و نخ دندان به صورت دوره ای نیز به دندان پزشک زیبایی مربوطه خود مراجعه کنید.
  • در بعضی از موارد به علت رعایت نکردن یا عدم صحیح مراقبت از دندان خود کامپوزیت ترک می خورد، که در این صورت فرد باید به دندان پزشک مراجعه کند و  کامپوزیت ونیر ترمیم شود.
  • به طور تقریبی هر 6 ماه به دندان پزشکی بروید تا دندان پزشک پولیش زدن ونیرها را بررسی و ارزیابی کند تا مشکلی رخ ندهد و در صورت نیاز آن را پولیش بزند.
  • سه مرتبه در روز، دندان ها را با مسواکی نرم، مسواک بزنید.
  • در صورت عدم دسترسی به دهان شویه ای که پزشک مربوطه تجویز کرده است، از آب نمک برای ضدعفونی کردن لثه و دندان استفاده کنید.
درمان عصب کشی دندان در بارداری

مراحل کامپوزیت

در مرحله اول انجام کار، دندان پزشک هرگونه فعالیتی در جهت بررسی دندان ها و لثه های بیمار انجام می دهد.
  1. قبل از انجام کار آماده سازی های لازم روی دندان بیمار انجام شود.
  2. بعد از انجام دو مرحله قبل نوبت به انتخاب رنگ کامپوزیت دندان می رسد.
  3. برای شروع کار دندان پزشک در ابتدا با ایزوله کردن، شت و شوی دندان ها با یک محلول تمیزکننده و سپس خشک کردن آن ها شروع می کند.
  4. دندان پزشک بعد از پولیش زدن دندان ها، کامپوزیت ونیر را به وسلیه چسب محکم و مخصوصی در دندان قرار می دهد.
علائم خطرناک و هشدار دهنده بیماری لثه
مطلب پیشنهادی برای شما

مزایای کامپوزیت

  • هزینه کامپوزیت

یکی از مزایای کامپوزیت دندان این است که نسبت به سایر روش های زیبایی دندان، متناسب با ماندگاری بالای آن، بسیار قرون به صرفه تر می باشد. البته برای هزینه کلی آن، تمامی موارد کیفیت مواد مورد استفاده، تجربه، مهارت و میزان خدمات بستگی دارد.

  • زمان کمتر ساخت کامپوزیت ونیر نسبت به لمینت دندان

لمینت به دلیل آن که روکش سرامیکی آن باید در آزمایشگاه ساخته شود، پس از چند جلسه روی دندان قرار می گیرد اما کامپوزیت دندان همان جلسه ساخته شده و بر روی دندان خراب قرار می گیرد.

در صورت ایجاد خراشیدگی، لب پر شدن یا شکستگی دندان می توان به راحتی آن را با کامپوزیت جایگزین کرد اما در لمینت باید روکش دندان برداشته شود و سپس از لمینت دندان استفاده کرد.

  • جایگزین کردن کامپوزیت به جای ارتودنسی!

اگر دندان ها خارج از یک خط باشند و فاصله آن ها از هم به صورت غیر استاندارد باشد ( یا خیلی نزدیک بهم و یا خیلی دور از هم قرار داشته باشد)، کامپوزیت دندان جایگزین خوبی بجای استفاده از ارتودنسی می باشد.

  • پر کردن فاصله بین دندان ها

اگر دندان هایتان خیلی از هم فاصله دارد و فضای زیاد بین آن ها و تناسب دندان هایتان را از بین برده است، استفاده از کامپوزیت برای پر کردن این شکاف ها و برقرای نسبتی کامل بین دندان ها نقش موثر و مفیدی دارد.

دكتر فاطمه حيدری

جراح -دندانپزشک

بهترین دندانپزشک اصفهان

آشنایی با خدمات 

جهت کسب اطلاعات تماس دکتر فاطمه حیدری به بخش تماس با ما سایت مراجعه نمایید.

3 تفاوت اصلی بین دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی
مطلب پیشنهادی برای شما

دوستان عزیز می توانید از طریق بخش دیدگاه ها سوالات دندانپزشکی خود را از خانم دکتر فاطمه حیدری بهترین دندانپزشک اصفهان بپرسید.

, , , ,
نوشتهٔ پیشین
درمان عصب کشی دندان در بارداری
نوشتهٔ بعدی
بلیچینگ دندان و مواد مورد استفاده برای بلیچینگ

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonثبت نوبت و مشاوره ‎09138299023