دندان شیری

پوسیدگی دندان شیری و آسیب به دندان دائمی

در این مقاله از دکتر فاطمه حیدری جراح و دندان پزشک می خواهیم راجع به پوسیدگی دندان شیری و آسیب به دندان دائمی مطلبی را به شما عزیزان ارائه بدهیم در صورت مفید بودن مطلب آن را به اشتراک بگذارید.

پوسیدگی دندان شیری و آسیب به دندان دائمی

در این جا ممکن است که یک سوال برای ما پیش بیاید این است که آیا پوسیدگی دندان شیری می تواند به دندان های دائمی آسیب بزند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به پاسخ سوال خود برسید. هنگامی که دندان‌های شیری در دهان کودک وجود دارند و دندان‌های دائمی در فضایی که آن‌ها را احاطه کرده می باشد و به آن ها فولیکول دندانی می گویند که در حال رشد می باشند.

از دوران جنینی تا زمان رویش دندان‌ها توده‌های سلولی با گذشت زمان تبدیل به دندانی می‌شوند که دارای مینا و عاج و ریشه و عصب دندان می‌باشد. با تکامل ریشه کم‌کم دندان به سمت خارج استخوان حرکت می‌کند و رویش می‌یابد. به ‌تناسب همین حرکت ریشه دندان‌های شیری به‌ تدریج تحلیل می‌رود و آماده ریزش و فراهم کردن شرایط رویش دندان دائمی می‌گردند. گرچه در حدود شش ‌سالگی دندان آسیاب اول دائم بدون این که دندان شیری بیفتد رویش می‌کند و هیچ دندان شیری درروی جوانه دندان آسیاب اول وجود ندارد.

 دندان شیری و جوانه دندان دائمی

هم‌چنین اگر دندان شیری دچار پوسیدگی باشد و پوسیدگی باعث عفونت و التهاب عصب دندان شیری گردد این التهاب می‌تواند محیط نامناسبی برای رشد جوانه دندان دائمی ایجاد کند و در نهایت باعث آسیب گردد.جوانه دندان‌های دائم در فولیکول دندانی احاطه‌کننده و استخوان اطراف محصور شده‌اند ولی این محیط به‌ طور نسبی امن است و خطراتی می‌تواند تکامل جوانه دندان را تهدید کند مثلاً اگر ضربه‌ای به دندان شیری وارد شود ممکن است موجب آسیب جوانه دندان جانشین گردد بنابراین پس از صدمات دندانی شیری کودک باید فوراً توسط دندانپزشک معاینه شود. طیف آسیب‌هایی که می‌تواند در جوانه دندان دائمی ایجاد شود گسترده می‌باشد در انواع خفیف ممکن است روند کریستالی شدن نواحی از مینای دندان متوقف شود و لکه‌های سفید، زرد یا قهوه‌ای، رنگی بر روی سطح مینا مشاهده گردد. در انواع شدیدتر ممکن است تکامل ریشه دندان متوقف گردد و یا باعث تغییر شکل ریشه گردد.

کشیدن سیگار بعد از ایمپلنت
مطلب پیشنهادی برای شما

علاوه بر ضربه و عفونت دندان شیری برخی عوامل دیگر از قبیل ابتلا به بعضی بیماری‌ها و مصرف برخی داروها مانند تتراسایکلین و شیمی‌درمانی نیز می‌تواند اختلالاتی در تکامل جوانه دندان دائمی ایجاد نماید. رشد جوانه‌های دندانی کودک از دوران جنینی شروع می‌شود بنابراین مصرف برخی داروها توسط مادر و ابتلا به برخی ویروس‌ها و بیماری‌ها می‌تواند بر تکامل دندان‌های کودک تأثیرگذار باشد. برخی اختلالات تکامل دندان‌ها نیز به‌ طور ژنتیکی منتقل می‌گردند که دارای انواع مختلفی است و می‌تواند بر روی تکامل مینا، عاج، ریشه و یا همه موارد تأثیرگذار باشد.

دندان شیری

چگونگی رشد دندان های شیری

در حالت طبیعی رشد استخوان‌ها و بافت های اطراف به طریقی صورت می‌گیرد که فضای کافی برای قرار گرفتن دندان‌های دائمی ایجاد می‌گردد اگر اندازه دندان‌ها با اندازه فک تطابق نداشته باشد باید با درمان‌های ارتودنسی هماهنگی لازم را ایجاد نمود. ریزش دندان‌های شیری و رویش دندان دائمی جانشین آن‌ها هرکدام در زمان مشخصی اتفاق می‌افتد گرچه ممکن است این زمان‌ها تا حدودی بین کودکان هم سن متفاوت باشد ولی تا شش ماه تأخیر دررویش دندان‌ها طبیعی تلقی می‌شود. اگر زمان عدم رویش دندان دائمی طولانی شد باید حتماً توسط دندانپزشک بررسی شود.

اندازه دندان‌های دائمی به نسبت دندان‌های شیری بزرگ‌تر است و با رویش آن‌ها برخی والدین نگران بزرگ بودن دندان‌های کودک هستند ولی باید توجه داشت که این اندازه در سراسر عمر فرد به‌ طور ثابت باقی می‌ماند و تغییر نمی‌کند و با رشد کودک و بزرگ شدن جثه وی هماهنگی و تناسب ظاهری ایجاد خواهد شد.

وضعیت تغذیه کودک و دریافت ویتامین‌ها و املاح لازم برای تکامل و رشد جوانه دندان‌های دائمی از نقش مهمی برخوردار است. هم‌چنین اختلالات هورمونی مانند کم‌کاری و پرکاری تیروئید، اختلال در هورمون رشد، هورمون پاراتیروئید نیز می‌توانند در روند رویش دندان‌ها مشکل‌ساز شوند و باید جهت اصلاح وضعیت هورمون‌ها تحت نظر پزشک اقدام نمود.

علت گوش درد بعد از عصب کشی دندان
مطلب پیشنهادی برای شما

افتادن دندان‌های شیری کودک و رویش و یا تکامل دندان‌های دائمی دارای یک ترتیب و پروسه خاص می‌باشد، اگر دندان‌های شیری کودک به هر علت زودتر از بین بروند، فضای مورد نیاز برای به وجود آمدن دندان دائمی جانشین از دست می‌رود پس باید در محل دندان شیری که از دست ‌رفته یک وسیله‌ به نام فضا نگهدار قرار داده شود. تا پس از کامل شدن جوانه دندان دائمی رویشان به‌ طور طبیعی انجام شود.

در صورت مفید بودن مطلب را با دوستان خود بهاشتراک  بگذارید.


دکتر فاطمه حیدری | دندانپزشک کودکان اصفهان

دكتر فاطمه حيدری

جراح -دندانپزشک

بهترین دندانپزشک اصفهان

آشنایی با خدمات 

جهت کسب اطلاعات تماس دکتر فاطمه حیدری به بخش تماس با ما سایت مراجعه نمایید.

دوستان عزیز می توانید از طریق بخش دیدگاه ها سوالات دندانپزشکی خود را از خانم دکتر فاطمه حیدری بهترین دندانپزشک اصفهان بپرسید.

, , ,
نوشتهٔ پیشین
علائم خطرناک و هشدار دهنده بیماری لثه
نوشتهٔ بعدی
بهترین دندان پزشک در اصفهان

پست های مرتبط

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • دندونای دختر من سیاه شده بود و پوسیده بود بعضی هاش که دیگه رسیده بود به لثه چیزی ازش باقی نمونده بود زیر نظر دکتر فاطمه حیدری ترمیم دندان های شیری دخترم انجام شد جویدن دخترم خیلی بهتر قبله و کلی راهنمایی و مشاوره ازشون گرفتم .

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonثبت نوبت و مشاوره ‎09138299023