تفاوت بین ژنژیویت و پریودنتیت چیست؟

مدت زمان مطالعه: 12 دقیقه

طبیعی است که دهان شما حاوی باکتری باشد. با این حال، هنگامی که باکتری ها تجمع می کنند، بیماری لثه می تواند ایجاد شود. بیماری لثه در اثر تجمع پلاک، لایه چسبنده ای از باکتری که روی دندان ها را می پوشاند، ایجاد می شود.

مرحله اولیه بیماری لثه، ژنژیویت نامیده می شود. این شامل التهاب لثه است، اما همیشه علائمی ایجاد نمی کند. ممکن است بدون اینکه متوجه شوید ژنژیویت داشته باشید.

در صورت عدم درمان، ژنژیویت می تواند به پریودنتیت تبدیل شود. این مرحله پیشرفته تر بیماری لثه است. می تواند به لثه آسیب برساند و به مرور زمان منجر به از دست دادن دندان شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد التهاب لثه و پریودنتیت به ادامه مطلب مراجعه کنید. ما علائم و درمان مختلف و همچنین نحوه پیشگیری از بیماری لثه را توضیح خواهیم داد.

مرکز دندانپزشکی دکتر فاطمه حیدری جراح دندانپزشک اصفهان ،با پشتوانه ای قوی از تجربه و تخصص در انجام کلیه خدمات دندانپزشکی در خدمت شما بیماران محترم می باشد. در این مرکز با استفاده از روش هایی نظیر روکش های دندانی ، بلیچینگ دندان، سفید کردن دندان و  درمان بیماری لثه  زیبایی را برای شما به بهترین نحو تامین می کند.

التهاب لثه چیست؟

ژنژیویت یا التهاب لثه یک بیماری خفیف لثه است. معمولاً باعث مشکلات جزئی می شود که ممکن است بیایند و بروند. هنگامی که به موقع درمان شود، این وضعیت قابل برگشت است.

علائم شایع التهاب لثه عبارتند از:

لثه های قرمز و متورم
لثه هایی که هنگام استفاده از نخ دندان یا مسواک زدن خونریزی می کنند
لثه هایی که به طور تصادفی خونریزی می کنند
اغلب، التهاب لثه هیچ درد یا علائم دیگری ایجاد نمی کند.

درمان بیماری لثه

هدف از درمان به حداقل رساندن التهاب است. درمان شامل:

بهداشت دهان. این شامل مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن – و استفاده از تکنیک های مناسب هنگام انجام این کار است. دندانپزشک می تواند نحوه صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دندان ها را به شما نشان دهد.
تمیز کردن حرفه ای دندان. دندانپزشک پلاک و تارتار را از روی دندان ها و خط لثه شما پاک می کند.
دهانشویه ضد عفونی کننده. این دهانشویه حاوی کلرهگزیدین است که باکتری های موجود در دهان شما را کاهش می دهد.

پیشنهاد مطالعه: جراحی لیفت سینوس: آنچه قبل ، حین و بعد از عمل اتفاق می افتد

پریودنتیت چیست؟

بدون درمان، ژنژیویت می تواند به پریودنتیت یا بیماری شدید لثه تبدیل شود. پریودنتیت التهاب پریودنتیوم است که بافت لثه و استخوانی است که دندان های شما را در جای خود نگه می دارد. با پیشرفت این بیماری، می تواند باعث لق شدن دندان ها شود.

آیا روکش دندان کودکان دوام دارد؟

پریودنتیت در مراحل مختلف اتفاق می افتد. هر چه مرحله دیرتر باشد، علائم شدیدتر می شود.

علائم پریودنتیت عبارتند از:

لثه های قرمز و متورم.
خونریزی لثه.
دندان های حساس.
لثه های دردناک.
بوی بد دهان.
لق شدن دندان ها.
دندان هایی که موقعیت خود را تغییر می دهند.
درد هنگام جویدن.
لثه هایی که از دندان ها عقب می نشینند (دور می شوند).
هنگامی که لثه ها از دندان جدا می شوند، فضایی به نام پاکت لثه ایجاد می کنند. این فضاها ممکن است عفونی شوند.

از آنجایی که پریودنتیت مرحله پیشرفته بیماری لثه است، نیاز به درمان بیشتری دارد. باز هم هدف کاهش التهاب است.

درمان شامل:

بهداشت دهان. رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند پریودنتیت را کند کرده و از از دست دادن اضافی دندان جلوگیری کند.
تمیز کردن حرفه ای دندان. دندانپزشک یک تمیز کردن عمیق را انجام می دهد. آن‌ها جرم و پلاک را از دندان‌ها و زیر خط لثه پاک می‌کنند، که می‌تواند به چسبیدن مجدد لثه به دندان‌ها کمک کند.
آنتی بیوتیک ها. در موارد شدید، دندانپزشک شما ممکن است آنتی بیوتیک خوراکی تجویز کند یا از آنتی بیوتیک موضعی استفاده کند.
جراحی باز در طی این روش، دندانپزشک شما لثه های ملتهب را بریده و ریشه دندان را تمیز می کند. سپس بافت لثه را به هم می‌چسبانند تا بتواند دوباره به دندان بچسبد.

در طول فلوراید تراپی چه اتفاقی می افتد؟

چگونه التهاب لثه به پریودنتیت تبدیل می شود؟

اگر التهاب لثه درمان نشود، پلاک می تواند جمع شده و به خط لثه گسترش یابد. باکتری های موجود در پلاک، سمومی را آزاد می کنند که لثه ها را تحریک و ملتهب می کند.

این باعث ایجاد یک پاسخ التهابی مزمن در بدن می شود که به بافت لثه و استخوانی که دندان ها را در جای خود نگه می دارد آسیب می رساند. نتیجه پریودنتیت است.

هنگامی که لثه ها خراب می شوند، از دندان ها دور می شوند و باعث ایجاد پاکت های لثه می شوند. این شکاف‌ها می‌توانند توسط باکتری‌های موجود در دهان عفونی شوند و حتی باعث آسیب بافتی بیشتر شوند.

آسیب بافتی همچنین می تواند باعث عمیق تر شدن پاکت های لثه شود. اگر شکاف ها بیش از حد بزرگ شوند، دندان ها ممکن است به دلیل از دست دادن استخوان لق شوند. جیب های عمیق تر همچنین ممکن است به این معنی باشد که هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، دسترسی به باکتری ها سخت تر است.

خطرات لثه و پریودنتیت چیست؟

عوامل زیر می توانند خطر ابتلا به ژنژیویت و پریودنتیت را افزایش دهند:

عدم رعایت بهداشت دهان.
سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو.
مصرف مواد.
ژنتیک.
دندان های نامرتب که به سختی تمیز می شوند.
فشار.
کمبود مواد مغذی.
بلوغ.
بارداری.
تغییرات هورمونی.
برخی شرایط پزشکی مانند دیابت یا .HIV
برخی از داروها، مانند استروئیدها یا داروهای درمان سرطان.

علل التهاب لثه و پریودنتیت چیست؟

شایع ترین علت التهاب لثه و پریودنتیت تجمع پلاک است.

ارتباط بین دندان‌ها و مشکلات گوارش

باکتری‌های موجود در پلاک، قندهای دهان شما را می‌خورند، سپس محصولات جانبی زائد را آزاد می‌کنند. این محصولات جانبی می توانند لثه های شما را تحریک کرده و باعث التهاب شوند.

سایر عوامل موثر بر بیماری لثه عبارتند از:

تغییرات هورمونی در دوران بارداری، تغییرات هورمونی ممکن است پاسخ التهابی بافت لثه را افزایش دهد. به طور مشابه، نوسانات هورمونی در دوران بلوغ ممکن است بافت لثه را نسبت به التهاب مرتبط با پلاک مستعدتر کند.
داروها برخی از داروهای تجویزی ممکن است لثه ها را بزرگ کنند و تمیز کردن دندان ها را دشوارتر کنند. سایر داروها ممکن است بزاق را کاهش دهند، که به طور معمول به تمیز کردن دندان ها و کنترل باکتری ها کمک می کند.
تغذیه. مصرف کم ویتامین C یا مصرف زیاد کربوهیدرات های تصفیه شده می تواند التهاب در بیماری لثه را افزایش دهد.

برای عضویت و مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر فاطمه حیدری همین جا کلیک کنید.

در صورت داشتن سوال یا پیشنهادی و برای راهنمایی بیشتر و رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

, , , , , , , , ,
انواع کشیدن دندان چگونه است؟
درمان درد دندان با سلول های بنیادی چگونه است؟