در این مقاله از دکتر فاطمه حیدری جراح و دندانپزشک می خواهیم که مطلبی راجع به دندان قروچه در کودکان به شما عزیزان ارائه بدهیم.

دلایل دندان قروچه کودک در خواب

علت دندان قروچه در خواب چیست؟ آیا والدین باید دندان قروچه را جدی بگیرند؟ آیا دندان قروچه مختص کودکان است؟ راه های درمانی آن کدام اند؟ درمان خانگی برای این عارضه وجود دارد یا خیر؟ و … برای رسیدن به سوالات خود و برای افزایش اطلاعات ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید.

خروپف کردن یکی از دلایل احتمالی دندان قروچه می باشد وقتی کودک خروپف می کند، سیستم گلیمفاتیک یعنی سیستم پاکسازی مغز او به خوبی کار نمی کند و در نتیجه فرد به خواب عمیق فرو نمی رود. وظیفه سیستم گلیمفاتیک این است که موقع خواب  مواد زائد عصبی را از مغز پاک می کند. از آنجایی که کودک در سن رشد است، خواب یکی از مهم ترین عواملی است که به پرورش مغز و دندان های او کمک می کند. به همین خاطر هیچگاه نباید مسائلی که مخل خواب او می شوند (از جمله دندان‌ قروچه) را نادیده بگیرید. مثلا یک خروپف ساده در کودکی ممکن است در بزرگسالی تبدیل به بیماری های قلبی یا مغزی مزمن شود.

یکی دیگر از دلایل رایج دندان‌ قروچه، بخصوص در کودکان، کرم روده است. این مسئله ممکن است کمی خاطرتان را ناراحت کند. برای هیچ پدر و مادری خوشایند نیست که بداند فرزندش کرم روده دارد ولی این مسئله خیلی اوقات اتفاق می افتد و والدین باید از آن اطلاع داشته باشند.

 

دندان قروچه

 

راه های درمانی دندان قروچه در خواب برای کودکان کدام اند؟

برای جلوگیری از دندان‌ قروچه باید اول دلیل آن را بیابید. همانطور که خروپف می تواند نشانه‌ای از یک بیماری جدی تر باشد، دندان‌ قروچه هم ممکن است یکی از علائم خطر به حساب بیاید و ما هیچوقت نباید نسبت به آن بی توجه باشیم. هرگاه دیدید کودکی در خواب دندان هایش را محکم به هم فشار می دهد، باید به سرعت دلیل آن را شناسایی کنید.

اباتمنت برای دندان از چه ماده ای ساخته شده است؟
مطلب پیشنهادی برای شما

» درمان با تمرینات ریلکسیشن: یکی دیگر از روش های درمان دندان قروچه تمرینات ریلکسیشن یا رعایت بهداشت خواب است. اگر استرس علت دندان قروچه باشد، فرایند رفتاردرمانی شناختی هم به رفع آن کمک می کند.

» درمان با استفاده از محافظ دندان: دندان‌ قروچه روش های درمانی زیادی دارد که یکی از آن ها استفاده از محافظ دندان است. محافظ دندان درواقع از آسیب دیدن یا خرد شدن دندان ها جلوگیری می کند و باعث می شود دندان، فک و دهان کودک درد نگیرد. این وسیله مضرات دندان قروچه را به حداقل می رساند و نمی گذارد کودک دندان هایش را روی هم فشار دهد.

 

با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و الزامی بودن قرنطینه خانگی، اهمیت به سلامت جسم و روان کودکان در این موقعیت اهمیتی دو چندان دارد. 

 

درمان های خانگی دندان قروچه

در ادامه می خواهیم روش های درمان خانگی دندان قروچه را برای شما عزیزان شرح دهیم.

 

دندان قروچه

 

» بررسی وضعیت راه تنفسی کودکتان در هنگام خواب: اول از همه باید وضعیت راه تنفسی فرزندتان را هنگام خواب بررسی کنید تا ببینید دندان‌ قروچه او ارتباطی با خروپف کردن یا مشکلات تنفسی دیگر دارد یا خیر؛ سپس اگر هیچ مشکلی وجود نداشت، به دنبال دلایل دیگر بگردید.

» انجام دادن آزمایش انگل: دوم، باید به پزشک مراجعه کنید و از او بخواهید برای کودکتان آزمایش انگل روده بنویسد. پزشک برای این کار به کودک یک تست مدفوع می دهد و درصورتی که جواب آزمایش مثبت باشد، بسته به نوع انگل داروهایی برایش تجویز می کند تا این وضعیت درمان شود. کسی که انگل روده‌ای دارد باید سیستم ایمنی‌اش را تقویت کند و کارهایی انجام دهد که محیط داخل بدنش برای رشد و تغذیه انگل مناسب نباشد.

کیست ریشه دندان
مطلب پیشنهادی برای شما

درمان گیاهی دندان قروچه کودکان در خواب

از جمله، کودک باید از مواد بسیار مغذی و خوراکی هایی استفاده کند که به سیستم ایمنی کمک می کنند عبارتند از:

پروبیوتیک، سرکه سیب، سیر، میخک صدپر، روغن نارگیل، تخمه کدو، زردچوبه، فلفل قرمز، دارچین و … موارد بالا همه از جمله موادی هستند که به تقویت سیستم ایمنی و دفع انگل روده کمک می کنند.

» درمان کردن با ورزش: یکی دیگر از راه های مقابله با این بیماری ورزش کردن است. ورزش باعث می شود عرق کنیم و سیستم لیمفاتیکمان تصفیه شود.

 

علائم دندان ‌قروچه کودکان در خواب

در این مقاله برخی از علائم دندان قروچه را به شما عزیزان ارائه می دهیم این علائم عبارتند از:

» فک‌درد، مشاهده لایه‌ای غیرمعمول روی دندان ها، نامنظم بودن دندان ها

» مشاهده دندان شکسته یا خردشده، کراس بایت، شنیده صدای بلند دندان‌ قروچه در شب

» احساس خواب‌آلودگی در بعدازظهرها، خستگی، عصبی بودن و تمرکز نداشتن

» نفس کشیدن از دهان، گودی و سیاهی زیر چشم

» مشکلات گوارشی، حساسیت پوستی و بیماری آسم

از اصلی ترین دلایل دندان‌ قروچه در کودکان می توان به خروپف ( یا باز ماندن دهان در شب) یا انگل روده‌ای اشاره کرد.

دندان‌ قروچه چه مدت زمان طول می کشد؟؟؟

بیشتر کودکان وقتی دندان اصلی درمی‌آورند دیگر دندان قروچه نمی کنند. با این حال، بچه هایی هم هستند که حتی در دوران نوجوانی شب ها دندان هایشان را به هم فشار می دهند. درواقع اگر علت دندان قروچه استرس باشد، تا زمانی که محرک آن استرس از بین نرود و اضطراب کودک نخوابد، دندان قروچه هم درمان نمی شود.

مزیت و زیبایی دندان های صاف - جراح و دندانپزشک اصفهان
مطلب پیشنهادی برای شما

در این نوشته سعی کردیم که شما عزیزان را با دندان قروچه کودکان در خواب آشنا کنیم و و راه های درمانی آن (خانگی یا گیاهی) را به شما ارائه دادیم در این مطلب به شما بهترین دندانپزشک اصفهان دکتر فاطمه حیدری را پیشنهاد می کنیم. امیدوارم که از خواندن این مطلب لذت کافی را برده باشید و به پاسخ سوالات خود رسیده باشید. در صورت مفید بودن این مطلب آن را به اشتراک بگذارید.

تخفیف ویژه برای شما اگر از طریق معرفی این مقاله به مطب دکتر فاطمه حیدی مراجعه کنید.

در صورت مفید بودن مطلب را با دوستان خود بهاشتراک  بگذارید.


دکتر فاطمه حیدری | دندانپزشک کودکان اصفهان

دكتر فاطمه حيدری

جراح -دندانپزشک

بهترین جراح دندانپزشک اصفهان

آشنایی با خدمات 

جهت کسب اطلاعات تماس دکتر فاطمه حیدری به بخش تماس با ما سایت مراجعه نمایید.

دوستان عزیز می توانید از طریق بخش دیدگاه ها سوالات دندانپزشکی خود را از خانم دکتر فاطمه حیدری بهترین دندانپزشک اصفهان بپرسید.

 

, , , ,
نوشتهٔ پیشین
عادت های غلط که موجب خرابی دندان می شوند
نوشتهٔ بعدی
نکاتی که بعد از کشیدن یا جراحی دندان باید رعایت کنیم

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonثبت نوبت و مشاوره ‎09138299023