ونیر برای چه افرادی مناسب نمی باشد؟

ونیر برای چه افرادی مناسب نمی باشد؟

لمینت و یا ونیر یک راه درمانی خیلی محبوب در دندانپزشکی زیبایی می باشد که برای پوشاندن و اصلاح کردن عیب های دندان و این درمان برای زیبا سازی لبخند استفاده می‌ شود. ونیر یک پوسته نازک از جنس سرامیک یعنی پورسلن می باشد که به سطح جلوی دندان ها چسبانده می‌ شود.

برای چسباندن لمینت به دندان ها ، از قبل باید دندان آماده‌ سازی و تراشیده شود. از لمینت برای اصلاح مشکلاتی مانند شکستگی، لب پر شدگی، ترک ‌خوردگی، لکه و تغییر رنگ شدید، ساییدگی و کوتاه شدگی، بدشکلی، تغییر اندازه دندان، صاف و هموار کردن سطح دندان هایی که پر از حفره یا خطوط برجسته بوده و ناهموار شده اند، کجی خفیف و همچنین فاصله بین دندان‌ها استفاده می‌ شود. اگر چه این روش بسیار محبوب بوده و به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفته است اما اگر قصد لمینت کردن دندان را دارید باید بدانید برخی افراد شرایط لازم برای لمینت کردن دندان را ندارند.

دچار مشکل ناهم راستایی یا بهم ریختگی دندان ها در اثر کمبود فضای فک هستید در مواردی که به علت کمبود فضای قوس دندانی، دندان‌ها کج شده و انحراف پیدا کرده اند، باید با درمان ارتودنسی مشکل برطرف شود و تنها با لمینت نمی‌توان این وضعیت را درمان کرد. می‌خواهید درمان ارتودنسی انجام دهید افرادی که قصد درمان ارتودنسی دارند، باید لمینت کردن دندان‌ها را به زمانی پس از درمان ارتودنسی موکول نمایند. در طی درمان ارتودنسی نگین های فلزی کوچکی به سطح دندان‌ها چسبانده می‌شود و سیم ارتودنسی از آنها عبور می‌ کند تا دندان‌ها را به سمت مورد نظر بکشاند. در صورتی که لمینت به سطح دندان چسبانده شده باشد، ممکن است استحکام کافی برای نگه داشتن نگین براکت ارتودنسی و تحمل نیروی کشش براکت نداشته باشد و از دندان جدا شود.

چرا دندان من لق است و چگونه آن را درمان کنم؟
مطلب پیشنهادی برای شما

ونیر

همچنین ممکن است لبه‌ های آن برای حرکت مجاور، مشکل ‌ساز شود. از طرفی طی درمان ارتودنسی مشکل کجی و نا هم راستایی دندان‌ها و فاصله بین دندان‌ها حل می‌ شود بنابراین در صورتی‌ که هدف از لمینت، اصلاح چنین مشکلاتی باشد عملاً پس از ارتودنسی نیازی به آن نیست. مشکل بایت و نا هم راستایی شدید دندان‌ها دارید از لمینت برای اصلاح کجی خفیف دندان‌ها استفاده می‌ شود اما در صورتی که مشکل نا هم راستایی شدید باشد با لمینت قابل اصلاح نیست. از طرفی به علت نا هم راستایی دندان‌ها ممکن است دندان لمینت شده تحت فشار بیش از حد قرار داشته باشد و لمینت ترک خورده یا لب پر شود.
دندان قروچه دارید یا دندان‌های خود را به هم فشار می‌ دهید عادت به هم فشردن فک ها و دندان قروچه علاوه ‌بر این که باعث ساییدگی  دندان‌ های طبیعی می‌شود، فشار زیادی بر لمینت وارد می‌ کند و ممکن است باعث ترک خوردن یا لب پر شدن آن شود. گاهی اوقات نیز فشار زیاد باعث جدا شدن لمینت از دندان می‌ شود.
مینای دندان نازک است در شرایطی که لایه مینای دندان نازک باشد لمینت کردن ممکن است روش مناسبی نباشد. برای لمینت کردن دندان باید بخشی از مینای دندان تراشیده شود تا فضای کافی برای اضافه شدن پوسته لمینت فراهم شود چرا که در غیر صورت دندان حجیم و بزرگ‌تر از دندان‌ های مجاور خواهد شد. بنابراین در صورتی که مینا نازک باشد تراشیدن آن ممکن است باعث نمایان شدن لایه زیرین (عاج) شود. این وضعیت علاوه بر ایجاد حساسیت دندان، مشکلاتی برای سلامت دندان ممکن است ایجاد نماید. از طرفی اتصال چسب مخصوص باندینگ که برای لمینت کردن استفاده می‌شود با لایه عاج ضعیف‌تر از مینا است.
دندان‌ ها شکننده و ضعیف هستند در صورتی که علت پوسیدگی، ترک ‌خوردگی و یا مشکلات دیگر دندان‌ شکننده و ساختار آن تضعیف شده باشد ممکن است لمینت کردن آن گزینه مناسبی نباشد. به جای آن می‌ توان از روکش دندان استفاده کرد که از ساختار آسیب ‌دیده دندان محافظت کرده و آن را تقویت می‌کند.
بیماری لثه دارید التهاب و عفونت لثه انجام تمام درمان‌ های دندانپزشکی دیگر را با مشکل مواجه می‌سازد بنابراین پیش از انجام هر گونه درمان دندانپزشکی ابتدا باید مشکل لثه برطرف شود. به رعایت بهداشت دهان پایبند نیستید در ‌صورتی ‌که بهداشت دهان را به خوبی رعایت نکنید، لمینت ممکن است دچار تغییر رنگ و لک شود. همچنین ممکن است دندان لمینت شده دچار پوسیدگی شود که در این ‌صورت درمان لمینت ناموفق خواهد بود و طول عمر آن کاهش می‌یابد.
اگر که دائما نوشیدنی ‌های گاز دار و یا سیگار مصرف می‌ کنید. مصرف سیگار باعث تغییر رنگ دندان و ایجاد لکه در دندان‌ های طبیعی و لمینت دندان می‌شود. و باعث می شود  عفونت لثه و یا پوسیدگی دندان افزایش یابد. مصرف بیش از حد نوشیدنی‌ های گازدار هم با تشدید فرسایش مینا نتایج مشابهی را در پی دارد.

دندانپزشک کودکان دکتر فاطمه حیدری در اصفهان
مطلب پیشنهادی برای شما

در صورت مفید بودن مطلب را با دوستان خود بهاشتراک  بگذارید.


دکتر فاطمه حیدری | دندانپزشک کودکان اصفهان

دكتر فاطمه حيدری

جراح -دندانپزشک

بهترین دندانپزشک اصفهان

آشنایی با خدمات 

جهت کسب اطلاعات تماس دکتر فاطمه حیدری به بخش تماس با ما سایت مراجعه نمایید.

دوستان عزیز می توانید از طریق بخش دیدگاه ها سوالات دندانپزشکی خود را از خانم دکتر فاطمه حیدری بهترین دندانپزشک اصفهان بپرسید.

, , , ,
نوشتهٔ پیشین
تفاوت جرمگیری دندان با بلیچینگ دندان
نوشتهٔ بعدی
عصب کشی و ضعیف شدن دندان

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonثبت نوبت و مشاوره ‎09138299023