لکه های سفید روی لثه ها

لکه های سفید بر روی لثه ها نشانه چیست ؟ بیماری هایی که لکه سفید لثه از نشانه ان ها است کدام اند؟ آیا باید نگران لکه های سفید بر روی لثه ها باشیم ؟ راه های درمانی لکه های سفید کدام اند؟ چه زمانی بابت لکه های سفید روی لثه باید نگران باشیم؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات ما را تا پایان این مطلب همراهی نمایید .

باید بگوییم که لثه های سالم معمولا به رنگ صورتی می باشند. گاهی اوقات هم می توانند به خاطر بهداشت ضعیف دهان و دندان ها به رنگ قرمز شوند. لثه های سفید هم نشان دهنده مشکلات زیر لایه ای دهان می باشند. انواع مختلفی از بیماری ها می باشد که منجر به لکه های سفید روی لثه ها می شوند. البته برخی از آن ها خیلی جدی هستند.بنابراین اگر لثه های سفیدی دارید، باید نزد پزشک مراجعه کرده و علت را جویا شوید.

بیماری هایی که لکه سفید لثه از نشانه ان ها است کدام اند؟

برخی بیماری هایی که در لکه سفید از نشانه آن هاست عبارتند از :

آنمی: آنمی هم یک شرایط پزشکی می باشد که در آن میزان گلبول های قرمز خون بسیار پایین است. این نوع از گلبول های خونی برای انتقال اکسیژن بسیار ضروری می باشند.  علت کم خونی متعدد می باشد. ممکن است به خاطر کمبود آهن یا ویتامین B12 باشد. خستگی شدید یکی از اولین نشانه های آنمی یا کمی خونی است. علائم سریع دیگر آن عبارتند از : گیجه ، سردردف تنگی نفس، ضربان قلب پایین و بی روح بودن چهره وبی رنگ بودن چهره به خاطر همان آنمی یا کمی خونی می باشد. در ضمن می تواند اثر آن روی لثه ها هم دیده شود و …

بهترین رنگ لمینت کدام است؟
مطلب پیشنهادی برای شما

ژنژویت: ژنژویت جز بیماری های عفونی لثه می باشد. اغلب هم به خاطر مسواک نزدن و نخ دندان نکشیدن است. در نتیجه، لثه ها به رنگ سفید می شوند و تحلیل پیدا می کنند. علائم دیگر همچون شل شدن دندان ، لثه های متورم یا قرمز، لثه ها ه هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن خونریزی می کنند.

لکه سفید

زخم های سرد و یا دهانی : زخم های سرد یا دهانی خیلی دردناک هستند. داخل لپ ها، زیر زبان، یا پایین لثه ها ها بیشتر دیده می شوند. معمولا دست که به آن ها می خورد درد می گیرند و موقع خوردن و نوشیدن هم همچنان درد می گیرند. این نوع از زخم ها مرکزشان زرد یا سفید می باشد. اگر پایین لثه به وجود بیایند، ممکن است رنگ لثه به نظر سفید بیاید. اما، معمولا زخم های دهانی منجر به لثه های سفید نمی شوند، مگر اینکه این رنگ سفید خط داخلی لثه را هم پوشش داده باشد.

لوکوپلاکیا : لوکوپلاکیا هم یک بیماری دیگریست که به خاطر آن بخش هایی از لثه سفید می شوند. شامل پچ های سفید و ضخیم می باشد که روی لثه، زبان و داخل لپ ها را پوشش داده اند. برخی اوقات این پچ ها خیلی ضخیمند و ظاهری مویی مانند دارند. این بیماری اغلب اوقات به خاطر عادت هایی در زندگی می باشد که آخر باعث حساسیت در دهان می شوند. از جمله سیگار کشیدن یا مصرف مواد مخدر.

چه زمانی بابت لکه های سفید روی لثه باید نگران باشیم؟

برخی از دلایل سفید شدن لثه‌ها خود به خود یا به راحتی درمان می‌شوند، اما موارد شدیدتر می‌توانند خطرناک باشند. درمان به موقع می‌تواند احتمال عوارض بعدی را کاهش بدهد. اگر رنگ پریدگی یا سفید شدن لثه‌های‌تان با علائمی همراهند باید سریع‌تر به پزشک مراجعه نمایید: خونریزی لثه، تورم و دردناک بودن یا حساس به لمس بودن لثه، عقب رفتگی لثه در اطراف دندان‌ها، تنفس بسیار بدبو، تب ، لق شدن دندان‌ها، مشکل یا درد هنگام بلع، مزه فلز مانند در دهان، درد در صورت یا آرواره و …

چگونه باید پس از EXT دندان مراقبت کنیم؟
مطلب پیشنهادی برای شما

لکه سفید

درمان لکه های سفید بر حسب نوع بیماری

درمان کم خونی یا آنمی : با مصرف مواد غذایی حاوی آهن، ویتامین ب12، مکمل های ویتامین و کنترل بیماری های التهابی می توان به درمان این بیماری کمک کرد.

درمان آفت : آفت های کوچک حداکثر تا دو هفته خوب می شوند، در صورتی که آفت بزرگ باشد ممکن است تا 6 هفته هم درمان طول بکشد؛ درصورتی که درمان طولانی شد با انجام این راه کارها می توانید مدت درمان را کوتاه کنید مانند شست وشوی دهان با آب نمک، استفاده از پماد یا ژل های مخصوص، استروئید و مصرف دارو برای کاهش درد.

درمان لوکوپلاکیا : لکه های سفید ناشی از لوکوپلاکیا را می توان با استفاده از لیزر، فریز کردن و جراحی کردن از بین برد. در صورت لزوم دندان پزشک از لکه های روی لثه نمونه برداری می کند تا درمان بهتری را برای درمان ارائه دهد. در طی مدت درمان بهتر است که  از سیگار کشدن و مصرف دخانیات اجتناب کنید تا هرچه سریع تر به بهبودی کامل دست یابید.

درمان برفک دهان : برفک دهان را می توان با استفاده از دارو های ضد قارچ، قرص مکیدنی یا دهانشویه برطرف کرد.

درمان سرطان دهان : اکثر سرطان های دهان تازمانی که سرطان در دهان پخش نشده و غدد لنفاوی را درگیر نکرده قابل تشخیص نمی باشد. برای درمان سرطان با استفاده از جراحی می توان آن قسمت غده لنفاوی که با سرطان درگیر شده را برداشت و یا شیمی درمانی کرد.

در این مقاله سعی کردیم که راجع به لکه های سفید روی لثه ها صحبت نمودیم و بیماری هایی که لکه سفید از نشانه آن ها می باشدو راه درمان این بیماری را گفتیم امیدوارم که از خواندن این مطلب به پاسخ سوالات خود رسیده باشید و از مطالعه نمودن این مطلب لذت کافی را برده باشید.

پس از درمان ریشه چه غذاهایی می توان خورد؟
مطلب پیشنهادی برای شما

دكتر فاطمه حيدری

جراح -دندانپزشک

بهترین دندانپزشک اصفهان

آشنایی با خدمات 

جهت کسب اطلاعات تماس دکتر فاطمه حیدری به بخش تماس با ما سایت مراجعه نمایید.

, , ,
نوشتهٔ پیشین
ایمپلنت دندان
نوشتهٔ بعدی
آیا آفت دهان خطرناک است؟

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonثبت نوبت و مشاوره ‎09138299023