همه چیز راجع به جرمگیری دندان

ممکن است که سوالاتی ذهن شما را به خود درگیر کند ، سوالاتی همچون جرمگیری دندان چیست ؟ چرا جرمگیری دندان را انجام دهیم ؟ آیا جرمگیری دندان عوارض دارد؟ آیا انجام جرمگیری دندان درد دارد؟ روش های پیشگیری از جرم دندان کدام اند؟ روش های انجام جرمگیری دندان کدام است؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات ما را تا پایان این مقاله همراهی نمایید. گفتنی است که جرم دندان قبل از پوسیدگی دندان اتفاق می افتد.

جرم دندان چگونه رشد می کند؟

پلاک های میکروبی یا همان باکتری های استرپتوکوک هر روز در اثر مصرف مواد غذایی در دهان تجمع   می کنند و سبب ایجاد لایه ای زرد رنگ بر روی دندان می شوند. تجمع این پلاک های میکروبی برای مدت طولانی و عدم شستشوی دندان ها و عدم استفاده از نخ دندان سبب سفت شدن این لایه زیستی بر روی دندان می شود. به این لایه سفت تشکیل شده  از پلاک های میکروبی جرم دندان گفته می شود. در واقع پلاک های میکروبی در یک واکنش شیمیایی با استفاده از بزاق دهان به مواد معدنی که در دندان ها وجود دارند متصل شده و در نتیجه این واکنش جرم دندان شکل می گیرد.

 

جرمگیری دندان

چرا جرمگیری دندان انجام دهیم؟

تجمع پلاک های میکروبی و ایجاد جرم دندان به حدی است که با مسواک قابل شستشو نیست  با استفاده از مسواک حذف نمی شوند. اما این جرم حدی هم نیست که توسط روش ها و ابزار های دندان پزشکی از بین نرود. جرم دندان را می توان با استفاده از جرم گیری دندان و بروساژ از بین برد. جرم گیری دندان هیچ گونه عارضه و ضرری برای دندان ها ایجاد نکرده و همچنین سبب پیشگیری از پوسیدگی دندان و بیماریهای لثه نیز خواهد شد.

گلاب و درمان دندان درد
مطلب پیشنهادی برای شما

آیا جرمگیری دندان عوارض دارد؟

باید بگوییم که جرم گیری دندان هیچ گونه عارضه ای ندارد اما ممکن است پس از جرم گیری فرد مورد جرم گیری احساس خالی شدن دندان را داشته باشد و دندان هایش نسبت به گرما ، سرما و جویدن مواد غذایی حساس شوند. و در نتیجه این مسئله خیال کند که جرم گیری به دندان هایش آسیب رسانده، اما باید دانست این احساس موقتی بوده و پس از چند روز از بین خواهد رفت. در رابطه با لق شدن دندان باید بگوییم که فرآیند لق شدن دندان در اثر تحلیل استخوان دندان ، پوسیدگی و یا بیماری های لثه ایجاد می شود که جرم های دندانی خود سبب بروز و گسترش این مشکلات می شوند و جرم گیری باعث لق شدن دندان نمی شود بلکه اگر استخوان دندان تحلیل رفته باشد یا پوسیدگی دندان گسترش یافته باشد، بعد از جرم گیری، جرم های که به دندان چسیبیده اند و سبب اتصال محکمتر دندان و لثه شده اند ، از بین رفته و احساس لق شدگی دندان در فرد ایجاد می شود.

چرا جرمگیری دندان انجام دهیم؟

به طور کلی روش های جرم گیری دندان به سه شیوه تقسیم بندی می شود. روش اول یک روش سنتی نسبتا دردناک است ، به نام روش دستی جرم گیری که با استفاده از ابزار های دستی دندان پزشکی پلاک های میکروبی از دندان برداشته می شود.

روش دوم  استفاده از ابزار های اولتراسونیک  است. در این روش برای از بین بردن جرم ها ، از آب استفاده می شود. در واقع آب سرد پلاک های میکروبی چسیبیده به سطوح دندان ها را شسته و از بین می برد.

دندانپزشک کودکان چیست؟
مطلب پیشنهادی برای شما

روش سوم زمانی استفاده می شود که گستردگی جرم دندانی بالا باشد، در این هنگام برای جرم گیری از شیوه های جراحی استفاده می شود.

 

جرمگیری دندان

روش های پیشگیری از جرم دندان کدام اند؟

مهم ترین روش پیشگیری برای اینکهدندان هایمان دچار جرم نشود رعایت بهداشت دهان و دندان است. این رعایت از طریق مسواک زدن و کشیدن نخ دندان (حداقل دو نوبت در روز) و استفاده از خمیر دندان های ضد جرم و حاوی فلوراید ممکن پذیر می باشد. البته تغذیه با مواد قندی کمتر و نکشیدن سیگار نیز جزء عواملی است که می تواند از بروز جرم دندانی جلوگیری کند. روش پیشگیری از جرم دندان ها مراجعه به دندان پزشک و چکاب دندان ها به صورت متناوب و هر 6 ماه یکبار است. تا در صورتی که دندان ها نیاز به جرم گیری پیدا کنند، سریعا قبل از گسترش پوسیدگی و ایجاد مشکلات ثانویه ناشی از جرم گرفتن دندان ها اقدامات لازم جهت جرم گیری دندان انجام شود. استفاده از دهان شویه های حاوی فلوراید نیز در از بین بردن بوی بد دهان بسیار کمک کننده و موثر هستند.

در این مقاله سعی کردیم که راجع به همه چیز در رابطه با جرمگیری برای شما عزیزان مطالبی ارائه بدهیم.  که چرا جرم گیری دندان انجام بدهیم و روش های انجام جرمگیری کدام اند؟ روش های پیشگری آن و … امیدوارم که از مطالعه کردن این مطلب به پاسخ سوالات خود رسیده باشید و از خواندن آن لذت کافی را برده باشد.

دكتر فاطمه حيدری

جراح -دندانپزشک

بهترین دندانپزشک اصفهان

آشنایی با خدمات 

دندان‌های مصنوعی‌ مون رو چطور عین دندان های طبیعی انتخاب کنیم؟
مطلب پیشنهادی برای شما

جهت کسب اطلاعات تماس دکتر فاطمه حیدری به بخش تماس با ما سایت مراجعه نمایید.

, , ,
نوشتهٔ پیشین
جرمگیری دندان در ارتودنسی
نوشتهٔ بعدی
ایمپلنت ساب پریو استیل

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonثبت نوبت و مشاوره ‎09138299023