درمان التهاب لثه

علل و درمان التهاب لثه چیست؟

علل و درمان التهاب لثه چیست؟

درمان التهاب لثه

ژنژیویت التهاب اغلب دردناک لثه یا لثه است. معمولاً به دلیل تجمع پلاک روی دندان ها رخ می دهد.

ژنژیویت یک بیماری شایع است که بیشتر بزرگسالان را در مقطعی از زندگی تحت تاثیر قرار می دهد. این نوعی بیماری لثه است که معمولاً علائم خفیفی ایجاد می کند. با این حال، اگر فرد علت اصلی آن را درمان نکند، می تواند به یک وضعیت شدیدتر تبدیل شود.

نکات کلیدی در مورد ژنژیویت عبارتند از:

تجمع باکتری در اطراف دندان شایع ترین علت التهاب لثه است.
علامت اصلی التهاب لثه لثه های قرمز و پف کرده است که ممکن است هنگام مسواک زدن فرد خونریزی کند.
التهاب لثه اغلب با رعایت بهداشت خوب دهان مانند مسواک زدن طولانی تر و مکرر و نخ دندان کشیدن منظم برطرف می شود. علاوه بر این، یک دهانشویه ضد عفونی کننده ممکن است کمک کند.
در این مقاله انواع، علل و علائم ژنژیویت توضیح داده شده است. همچنین در مورد آنچه که فرد می تواند برای درمان و پیشگیری از التهاب لثه انجام دهد بحث می کند.

مرکز دندانپزشکی دکتر فاطمه حیدری جراح دندانپزشک اصفهان ،با پشتوانه ای قوی از تجربه و تخصص در انجام کلیه خدمات دندانپزشکی در خدمت شما بیماران محترم می باشد. در این مرکز با استفاده از روش هایی نظیر روکش های دندانی ، بلیچینگ دندان، سفید کردن دندان و درمان التهاب لثه زیبایی را برای شما به بهترین نحو تامین می کند.

ژنژیویت یک نوع غیر مخرب بیماری پریودنتال است منبع مورد اعتماد. مردم ممکن است به طور کلی از این بیماری به عنوان بیماری لثه یاد کنند. ژنژیویت شکل اولیه بیماری لثه است و به طور معمول علائم خفیفی ایجاد می کند.

دو نوع اصلی ژنژیویت وجود دارد. ژنژیویت ناشی از پلاک دندان زمانی رخ می دهد که تجمع پلاک لثه های فرد را تحریک می کند و منجر به التهاب، تغییر رنگ و درد می شود.

در مقابل، ضایعات لثه ناشی از پلاک می توانند از عفونت باکتریایی، ویروسی یا قارچی ناشی شوند. واکنش‌های آلرژیک، بیماری‌ها و واکنش‌ها به اجسام خارجی منبع مورد اعتماد، مانند دندان مصنوعی نیز ممکن است باعث این نوع التهاب لثه شوند.

طراحی لبخند چیست؟
مطلب پیشنهادی برای شما

اگر فرد به اندازه کافی آن را درمان نکند، هر دو نوع ژنژیویت می توانند به پریودنتیت تبدیل شوند. پریودنتیت یک بیماری شدیدتر است و می تواند منجر به عوارض دیگری مانند از دست دادن دندان شود.

علل

شایع ترین علت التهاب لثه، تجمع پلاک باکتریایی بین دندان ها و اطراف آن است. پلاک دندانی یک بیوفیلم است که به طور طبیعی روی دندان ها تجمع می یابد. زمانی اتفاق می افتد که باکتری ها به سطح صاف دندان بچسبند.

این پلاک می‌تواند در نزدیکی لثه در پایه دندان‌ها به جرم سنگ یا جرم تبدیل شود. این رنگ زرد سفید دارد. فقط متخصصان دندانپزشکی می توانند جرم را حذف کنند.

تجمع پلاک و جرم می تواند پاسخ های ایمنی را تحریک کند که منجر به تخریب بافت لثه یا لثه می شود. در نهایت، ممکن است منجر به عوارض بیشتر، از جمله از دست دادن دندان ها شود.

در اینجا درباره تفاوت پلاک و تارتار بیشتر بدانید.

سایر علل و عوامل خطر

چندین بیماری زمینه ای و عوامل خارجی می توانند تشکیل پلاک یا خطر التهاب لثه را در فرد افزایش دهند.

تغییرات در هورمون ها:

این ممکن است در دوران بلوغ، یائسگی، چرخه قاعدگی و بارداری رخ دهد. لثه ها ممکن است حساس تر شوند و خطر التهاب را افزایش دهند.

برخی از بیماری ها:

سرطان، دیابت و HIV با خطر بالاتر ابتلا به التهاب لثه مرتبط هستند.

داروها:

داروهایی که تولید بزاق را کاهش می دهند می توانند بر سلامت دهان و دندان فرد تأثیر بگذارند. دیلانتین، داروی صرع، و داروهای آنژین نیز می توانند باعث رشد غیرطبیعی بافت لثه شوند و خطر التهاب را افزایش دهند.

سیگار کشیدن:

افراد سیگاری معمولی بیشتر از افراد غیر سیگاری به ژنژیویت مبتلا می شوند.

سن:

خطر ابتلا به التهاب لثه با افزایش سن افزایش می یابد.

سابقه خانوادگی:

کسانی که والدین یا والدینشان به ژنژیویت مبتلا بوده اند نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آن هستند.

پیشنهاد مطالعه: دندانپزشکان به زودی دندان های سه بعدی آنتی باکتریال را چاپ خواهند کرد!
درمان التهاب لثه

درمان التهاب لثه

علائم و نشانه ها الگیرداس گلازیوس/شاتراستوک علائم و نشانه های التهاب لثه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

التهاب و تغییر رنگ لثه لثه های حساس که ممکن است در لمس دردناک باشند خونریزی از لثه هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن بوی بد دهان یا بوی بد دهان عقب رفتن لثه لثه های نرم با این حال، در موارد خفیف التهاب لثه، ممکن است هیچ ناراحتی یا علائم قابل توجهی وجود نداشته باشد.

عصب کشی دندان در کودکان
مطلب پیشنهادی برای شما

تشخیص دندانپزشک یا متخصص بهداشت دهان علائمی مانند پلاک و جرم در حفره دهان را بررسی می کند. آنها همچنین ممکن است آزمایشاتی را برای بررسی علائم پریودنتیت تجویز کنند. این را می توان با اشعه ایکس یا پروب پریودنتال، با استفاده از ابزاری که عمق پاکت اطراف دندان را اندازه گیری می کند، انجام داد.

رفتار اگر تشخیص زودهنگام انجام شود و درمان سریع و مناسب باشد، ممکن است فرد بتواند با رعایت بهداشت دهان و دندان، التهاب لثه را در خانه درمان کند. در اینجا درباره درمان های خانگی برای التهاب لثه بیشتر بدانید.

با این حال، اگر علائم برطرف نشد، یا این وضعیت کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داد، ممکن است بخواهند از متخصص کمک بگیرند. درمان اغلب شامل مراقبت توسط یک متخصص دندانپزشکی و مراحل بعدی است که توسط بیمار در خانه انجام می شود.

مراقبت حرفه ای از دندان یک متخصص دندانپزشکی ممکن است در ابتدا جرم گیری را انجام دهد. این به این دلیل است که آنها می توانند پلاک و جرم اضافی را از بین ببرند. این می تواند ناراحت کننده باشد، به خصوص اگر رسوب تارتار گسترده باشد یا لثه ها حساس باشند.

هنگامی که دندان های فرد را تمیز کردند، متخصص دندانپزشکی اهمیت بهداشت دهان و دندان و نحوه موثر مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را توضیح می دهد. آنها ممکن است قرار ملاقات های بعدی را برای نظارت بر پلاک و تارتار فرد توصیه کنند.

این به متخصص دندانپزشکی اجازه می دهد تا هر عود بیماری را به سرعت تشخیص دهد و درمان کند.

کیست ریشه دندان
مطلب پیشنهادی برای شما

رفع هر گونه دندان آسیب دیده نیز به بهداشت دهان کمک می کند. برخی از مشکلات دندانی، مانند دندان‌های کج، تاج‌های نامناسب یا بریج‌ها ممکن است برداشتن صحیح پلاک و تارتار را سخت‌تر کنند. آنها همچنین می توانند لثه ها را تحریک کنند.

ممکن است فرد بتواند با رعایت منظم بهداشت دهان و دندان از التهاب لثه در خانه پیشگیری کند. این شامل:

مسواک زدن حداقل دو بار در روز.
با استفاده از مسواک برقی.
نخ دندان کشیدن حداقل یک بار در روز.
به طور منظم دهان را با دهانشویه ضد عفونی کننده شستشو دهید.
خبرنامه اخبار پزشکی امروز.
دانش قدرت است. خبرنامه روزانه رایگان ما را دریافت کنید.
به موضوعات بهداشتی که بیشتر به آنها اهمیت می دهید عمیق تر بپردازید. امروز در اولین خبرنامه حقایق ما مشترک شوید.

عوارض

درمان التهاب لثه و پیروی از دستورالعمل های متخصص بهداشت دندان معمولاً می تواند از عوارض جلوگیری کند.

با این حال، بیماری لثه می تواند گسترش یابد و در صورت عدم درمان، بافت، دندان و استخوان ها را تحت تاثیر قرار دهد.

عوارض عبارتند از:

آبسه یا عفونت در لثه یا استخوان فک.
پریودنتیت – یک بیماری جدی تر که می تواند منجر به از دست دادن استخوان و دندان شود.
التهاب لثه مکرر.
ترانچ دهان، جایی که عفونت باکتریایی منجر به زخم شدن لثه می شود.

خلاصه

ژنژیویت یک نوع شایع بیماری لثه است. این نتیجه تجمع باکتری روی دندان است. این تجمع بافت اطراف لثه را تحریک می کند و می تواند باعث التهاب، تغییر رنگ و درد لثه در لمس شود.

اکثر مردم می توانند التهاب لثه را با اقدامات منظم بهداشت دهان و دندان درمان کنند. معاینات منظم دندانپزشکی می تواند به شناسایی علائم بیماری لثه و درمان به موقع آنها کمک کند.

برای عضویت و مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر فاطمه حیدری همین جا کلیک کنید.

در صورت داشتن سوال یا پیشنهادی و برای راهنمایی بیشتر و رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

, , , , , , , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
هر آنچه باید در مورد خشکی دهان بدانید
نوشتهٔ بعدی
با شیوه جراحی برای بیماری لثه آشنا شوید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonثبت نوبت و مشاوره ‎09138299023