چرا لثه های من درد می کند؟

مدت زمان مطالعه: 13 دقیقه

لثه های دردناک یک مشکل رایج است. درد، تورم یا خونریزی لثه می تواند ناشی از شرایط مختلفی باشد.

برای آشنایی با 12 علت درد لثه، ادامه مطلب را بخوانید.

1. مسواک زدن خشن و نخ دندان کشیدن

بهداشت خوب دندان شامل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن است. با این حال، اگر بیش از حد تهاجمی هستید، می توانید لثه های خود را تحریک کرده و حتی به آنها آسیب بزنید، به خصوص اگر از مسواک با موهای سفت و سفت استفاده می کنید.

اگر پس از مسواک زدن لثه هایتان درد می کند، از برس هایی با موهای نرم استفاده کنید. آن‌ها معمولاً دندان‌های شما را و همچنین دندان‌های دارای موهای سخت تمیز می‌کنند، و توسط انجمن دندان‌پزشکی آمریکا توصیه می‌شود. همچنین با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کمتر پرخاشگر باشید.

2. بیماری لثه

اگر لثه های شما قرمز، متورم و خونریزی است، احتمال ابتلا به بیماری لثه (بیماری پریودنتال) وجود دارد. به طور معمول، این نتیجه عدم استفاده از نخ دندان و مسواک زدن خوب یا به اندازه کافی است. شایع ترین نوع بیماری لثه، التهاب لثه است. یک نوع کمتر شایع اما شدیدتر پریودنتیت است.

با تشخیص زودهنگام لثه، می توان با رعایت بهداشت دهان و دندان معکوس کرد. برای اینکه لثه هایتان درد نکند، روزی دو بار مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و از دهان شویه استفاده کنید. اگر به آن توجه نشود، ژنژیویت می تواند به پریودنتیت تبدیل شود که می تواند باعث از دست دادن دندان شود.

مرکز دندانپزشکی دکتر فاطمه حیدری جراح دندانپزشک اصفهان ،با پشتوانه ای قوی از تجربه و تخصص در انجام کلیه خدمات دندانپزشکی در خدمت شما بیماران محترم می باشد. در این مرکز با استفاده از روش هایی نظیر روکش های دندانی ، بلیچینگ دندان، سفید کردن دندان و دلایل و درمان درد لثه زیبایی را برای شما به بهترین نحو تامین می کند.

3. آفت دهان (زخم دهان)

زخم‌های دهانی که به عنوان زخم دهان نیز شناخته می‌شوند، زخم‌های دردناک و غیرمسری هستند که روی لثه‌ها و جاهای دیگر دهان ظاهر می‌شوند. گاهی اوقات آنها قرمز هستند، اما می توانند یک پوشش سفید نیز داشته باشند.

دندانپزشک اطفال چه می کند؟

علت زخم‌های شانکر ناشناخته است، اما تصور می‌شود که ناشی از عفونت ویروسی یا باکتریایی است. افراد مبتلا به بیماری های خودایمنی بیشتر در معرض ابتلا به آفت هستند.

هیچ توصیه پزشکی خاصی برای درمان آفت وجود ندارد. آنها تمایل دارند ظرف 14 روز ناپدید شوند. اگر زخم دهان بیش از سه هفته طول کشید، با دندانپزشک خود مشورت کنید.

4. تنباکو

کشیدن محصولات تنباکو مانند سیگار و سیگار برگ می تواند به لثه های شما آسیب برساند. استفاده از تنباکوی بدون دود – مانند جویدن تنباکو یا انفیه – می تواند آسیب بیشتری به همراه داشته باشد. اگر از تنباکو استفاده می کنید، به همین دلیل است که لثه های شما درد می کند.

برای بهبود سلامت لثه خود، مصرف محصولات تنباکو را متوقف کنید. آنها نه تنها به لثه ها آسیب می رسانند، بلکه می توانند باعث سرطان شوند.

پیشنهاد مطالعه بیشتر: با لکه های قهوه ای روی دندان ها چه کنیم؟

5. واکنش آلرژیک به محصولات بهداشتی دندان

برخی افراد نسبت به مواد موجود در خمیردندان، دهانشویه و سایر محصولات بهداشتی دهان واکنش های آلرژیک دارند. این می تواند دلیل درد لثه های شما باشد.

اگر فکر می کنید ممکن است به یک محصول بهداشتی دندان آلرژی داشته باشید، سعی کنید دریابید که کدام یک مسئول این واکنش است: به سادگی یک محصول را در یک زمان حذف کنید تا مشخص شود که عامل ایجاد علائم است. پس از شناسایی محصول، استفاده از آن را متوقف کنید.

6. آلرژی غذایی

لثه درد شما ممکن است یک واکنش آلرژیک به غذا به جای یک محصول بهداشتی دندان باشد. یک رژیم غذایی حذفی ممکن است به شما کمک کند تشخیص دهید که کدام آلرژی غذایی به لثه‌های شما آسیب می‌زند. برای امتحان کردن این رژیم، خوردن یک غذای خاص را به مدت 30 روز متوقف کنید و سپس آن را دوباره وارد کنید تا ببینید چه اتفاقی می‌افتد. یک راه سریعتر برای تعیین اینکه کدام غذا یا ماده دیگری باعث ایجاد واکنش می شود، ملاقات با متخصص آلرژی است. آنها می توانند به شما کمک کنند علت واکنش خود را شناسایی کرده و درمان را توصیه کنند، که احتمالاً شامل اجتناب است.

بیماری لثه چگونه به وجود می آید و درمان آن چیست؟

7. سوختگی

گاهی اوقات می توانید با خوردن غذاهای داغ مانند پیتزا یا قهوه لثه های خود را بسوزانید و حادثه را فراموش کنید. بعداً ناحیه سوخته احساس درد می کند. اگر به تحریک سوختگی با غذاهای داغ یا مسواک زدن شدید ادامه ندهید، بافت لثه معمولاً طی 10 روز تا دو هفته بهبود می یابد.

پیشنهاد مطالعه: مزایای دندانپزشک کودکان

8. تغییرات هورمونی

برای بسیاری از زنان، تغییرات در هورمون‌ها می‌تواند بر لثه‌ها در زمان‌های مختلف زندگی تأثیر بگذارد، از جمله: بلوغ. هجوم هورمون ها در دوران بلوغ می تواند جریان خون به لثه ها را افزایش دهد که می تواند منجر به تورم و حساسیت شود. قاعدگی زنان. اندکی قبل از هر دوره قاعدگی، لثه‌های برخی زنان متورم شده و احتمال خونریزی بیشتر می‌شود.

این مشکل معمولا پس از شروع قاعدگی فروکش می کند. بارداری. از ماه دوم یا سوم بارداری شروع می شود و تا ماه هشتم ادامه می یابد، برخی از زنان دچار تورم، درد و خونریزی لثه می شوند. یائسگی برخی از زنان در دوران یائسگی لثه های خود را به طور غیرعادی خشک می کنند که می تواند منجر به درد و احتمال خونریزی شود. اگر متوجه درد لثه مرتبط با یکی از این رویدادهای هورمونی شدید، از دندانپزشک خود بخواهید وضعیت شما را بررسی کرده و درمان را توصیه کند.

دلایل و درمان درد لثه

9. دندان آبسه عفونت در کنار ریشه دندان می تواند آبسه ایجاد کند.

این می تواند منجر به لثه های متورم و دردناک شود. اگر دندانپزشک شما آبسه را تشخیص دهد، دلایل و درمان درد لثه می تواند درمان را نیز توصیه کند. اغلب نیاز به عمل کانال ریشه است.

10. دندان مصنوعی و پارسیل پروتزهای مصنوعی و جزئی

که به درستی جا نمی‌شوند، لثه را تحریک می‌کنند. این تحریک مداوم می تواند منجر به آسیب بافتی و بیماری لثه شود. شما می توانید با دندانپزشک خود برای تنظیم تناسب دندان مصنوعی یا پارسیل خود و از بین بردن درد لثه همکاری کنید.

هر آنچه باید در مورد خشکی دهان بدانید

11. کمبود ویتامین

سلامت دهان و دندان با تغذیه مناسب، که شامل دریافت کافی ویتامین B و ویتامین C است، پشتیبانی می شود.

کمبود ویتامین می تواند منجر به تعدادی از شرایط – مانند اسکوربوت – شود که ممکن است در کنار علائم دیگر باعث تورم و درد لثه ها شود.

حفظ یک رژیم غذایی سالم و متعادل که نیاز روزانه توصیه شده به ویتامین ها و مواد معدنی را برآورده می کند، می تواند کمبود ویتامین را درمان کند.

12. سرطان دهان

سرطان دهان که معمولاً به صورت زخمی ظاهر می‌شود که از بهبودی خودداری می‌کند، می‌تواند روی لثه‌ها، گونه داخلی، زبان و حتی لوزه‌ها ظاهر شود.

اگر زخمی در دهان دارید که بعد از دو هفته بهبود نمی یابد، برای تشخیص به دندانپزشک خود مراجعه کنید. درمان سرطان اغلب شامل جراحی برای برداشتن سلول‌ها یا تومورهای سرطانی، پرتودرمانی و شیمی‌درمانی است.

نتیجه چیست؟

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است لثه‌های دردناک را تجربه کنید، اما می‌توان با یک شیوه زندگی سالم که شامل بهداشت دهان و دندان مناسب است، از بسیاری از آنها جلوگیری کرد.

اگر درد، تورم یا زخم‌های مداوم روی لثه‌های خود دارید که بیش از دو هفته باقی می‌ماند، برای تشخیص کامل و توصیه‌های درمانی با دندانپزشک خود قرار ملاقات بگذارید.

برای عضویت و مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر فاطمه حیدری همین جا کلیک کنید.

در صورت داشتن سوال یا پیشنهادی و برای راهنمایی بیشتر و رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

, , , , , , , , , , , , ,
دندانپزشکان به زودی دندان های سه بعدی آنتی باکتریال را چاپ خواهند کرد!
درمان با سلول های بنیادی می تواند پایان کانال های ریشه باشد!