پرکردن و ترمیم دندان

پرکردن و ترمیم دندان اصفهان

مشکل شکستن دندان و به عصب رسیدن دندان از مشکلاتی هستش که برای همه ما ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم اتفاق می افتد، که یک حادثه بسیار درد ناک است، برای جلو گیری از این مشکل باید بهداشت دهان و دندان رو رعایت کنیم که همیشه دندان های سالمی داشته باشیم، اگه برایمان هم این مشکل پیش آمد مشکل جای نگرانی نیست چونکه این مشکل شکستی دندان قابل ترمیم و پرکردن می باشد.

خانم دکتر فاطمه حیدری جراح دندان پزشک اصفهان خدمات پرکردن و ترمیم دندان را برای شما به صورت کاملا حرفه ای و با مواد کاملا درجه یک انجام میدهد.

این مطلب را تا انتها بخوانید و در صورت داشتن هر گونه سوال در رابطه با پرکردن و ترمیم دندان سوال خود را به صورت دیدگاه برای خانم دکتر فاطمه حیدری ارسال نمایید.

یکی از بیماری های رایج در حوزه بیماری های دهان و دندان، پوسیدگی است. پوسیدگی دندان در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد. از مهم ترین عللی که باعث از بین رفتن دندان ها می شود همین پوسیدگی ها است.

برای این که بتوان از شر پوسیدگی دندان خلاص شد باید بخش پوسیده را خارج کرده و با پرکردن دندان آن را درمان کرد. برای پر کردن دندان لازم است ابتدا از روش ترمیمی موقت استفاده کرد و بعد از چند روز اگر عوارضی دیده نشد با روش ترمیم دائمی آن را جایگزین کرد.

برای پرکردن دندان باید ابتدا میکروب های که در ایجاد التهاب در پالپ نقش دارند را از بین برد. وجود التهاب در قسمت پالپ باعث فشار زیاد به عصب های دندان می شود.

دلیل این که درد دندان به هنگام خوابیدن بیشتر می شود هم به همین عامل مربوط است چرا که به هنگام دراز کشیدن فشار داخلی ناشی از پالپ بیشتر می شود و درد را بیشتر می کند.

مراحل عصب کشی و پرکردن دندان 

مراحل عصب کشی و پرکردن دندان در 5 مرحله که به صورت زیر است صورت می گیرد:

  1. در مرحله ی اول پرکردن دندان، دندانپزشک با استفاده از آمپول بی حسی محل دندان مورد نظر را بی حس می کند.
  2. در مرحله ی بعدی به وسیله ی دریل مخصوص دندانپزشکی پوسیدگی های موجود را خارج می کنند.
  3. برای این که در هنگام پر کردن دندان مواد به خوبی روی دندان بچسبد ژل اچینگ را که یک ژل اسیدی است روی دندان می زنند.
  4. در این مرحله با توجه به این که کدام دندان را پر می کنند از مواد مناسب با آن دندان استفاده می کنند و با آن دندان را پر می کنند.
  5. در مرحله ی آخر پس از قرار دادن مواد بر روی دندان از پولیش استفاده می کنند تا دندان پر شده درخشندگی داشته باشد.
استفاده از روش‌های مدرن برای کاهش فاصله بین دندان‌ها
مطلب پیشنهادی برای شما

پرکردن دندان با مواد مختلف

پرکردن دندان با مواد مختلف چگونه انجام می شود؟

مواد مورد استفاده در پرکردن دندان
برای پر کردن دندان مواد مختلفی وجود دارد که با توجه به شرایط می توان از هر کدام از آن ها استفاده کرد. در ادامه انواع مواد مختلف را معرفی می کنیم:

  • آمالگام: این ماده از مواد قدیمی برای پر کردن دندان به شمار می آید. آمالگام با داشتن رنگ نقره ای به راحتی از سایر مواد شناخته می شود. امروزه پزشکان از این ماده به دلیل وجود جیوه در ساختار آن که ماده ای سمی است و می تواند برای سلامتی مضر باشد،کمتر استفاده می کنند.
  • کامپوزیت: ظاهر کامپوزیت ها مانند دندان طبیعی است و هنگام استفاده از آن نیازی به تراشیدن قسمت سالم برای چسباندن به دندان نیست. این ماده به دلیل این که دچار خوردگی نمی شود می تواند گزینه ی مناسبی برای پر کردن دندان باشد. این روش برای رفع پوسیدگی های کوچک مناسب است و به دلیل هزینه ی بالاتر نسبت به آمالگام برای رفع پوسیدگی های بزرگ مناسب نیست.
  • سرامیک: این ماده نسبت به دو ماده قبلی به دندان نمی چسبد. سرامیک به دلیل شباهت به دندان طبیعی برای پرکردن دندان گزینه ی مناسبی است. در هنگام پر کردن دندان با سرامیک به دلیل حجیم بودن آن باید مقدار بیشتری از قسمت دندان سالم را تراشید. سرامیک نسبت به کامپوزیت و آمالگام گران تر است.
  • طلا: همان طور که ممکن است حدس زده باشید هزینه پر کردن دندان با طلا بسیار بالا است و از این ماده زمانی که بخواهیم مقاومت و استحکام بالایی ایجاد کنیم، استفاده می شود. این ماده در برابر خوردگی مقاوم است و اجازه نمی دهد باکتری و ذرات غذا در پوسیدگی دندان نفوذ کند.
  • گلاس آینومر: این ماده رنگی شبیه به رنگ دندان دارد و به راحتی به دندان می چسبد. به دلیل ظاهر طبیعی از این ماده در پر کردن دندان استفاده زیادی می شود. این ماده به آرامی و با گذشت زمان در محل پوسیدگی و در زیر پر کردگی آزاد می شود.
روش های ازبین بردن فاصله بین دندان ها
مطلب پیشنهادی برای شما

اهمیت پرکردن دندان چیست

اهمیت پرکردن دندان چیست؟

گاهی در پرکردن دندان این موضوع اهمیت می یابد که پر کردن دندان با مواد سفید بهتر است یا سیاه؟ ماده سفید همان کامپوزیت و ماده سیاه همان آمالگام است که این دو ماده در دندانپزشکی کاربرد بیشتری دارند.

پرکردن دندان با مواد سفید هر روزه در حال تغییر و تحول است و هر روزه متخصصان این حوزه در تلاشند تا مواد بهتر با خواص بهتر را تولید کنند. با توجه به این پیشرفت ها و بهبود در چسبندگی کامپوزیت ها در سال های اخیر دندانپزشکان به جای استفاده از مواد سیاه از آن استفاده می کنند.

زمانی که یکی از دندان های جلو که در معرض دید قرار می گیرند نیاز به ترمیم داشته باشند بهتر است از مواد سفید استفاده شود. این مواد به دلیل استحکام بالایی که دارند در ترمیم دندان های آسیا نقش مهمی دارند.

زمانی که برای پر کردن دندان به عصب کشی نیاز باشد دندانپزشک بعد از ترمیم، دندان را روکش می کند. به همین دلیل در چنین مواقعی حتی اگر دندان در معرض دید باشد از ماده سیاه یا همان آمالگام استفاده می شود.

ماده سیاه به دلیل مقاومت بالا، پوسیدگی کم، دوام بالا و قیمت پایین تر نسبت به ماده سفید کاربرد بیشتری در دندانپزشکی دارد. البته باید به این نکته هم توجه کرد که ماده سیاه فاقد چسبندگی است و برای قرار گرفتن آن روی دندان، باید دندان را به مقدار زیادی تراش داد.

پرکردن دندان با ماده سیاه

 

آیا پرکردن دندان با ماده سیاه عوارض دارد؟

عوارض پرکردن دندان
معمولا پر کردن دندان عوارض خاصی را ایجاد نمی کند. اما گاهی ممکن است در طول دوره درمان و در زمان بهبودی مشکلاتی رخ دهد. عوارض پرکردن دندان می تواند یکی از گزینه های زیر باشد:

  • گاهی بر اثر داروی بی حسی ممکن است حساسیت هایی در فرد ایجاد شود و یا به عصب و رگ های خونی آسیب برسد.
  • در بعضی مواقع در فرایند پر کردن دندان ممکن است دهان فرد رخمی شود یا حتی به دندان های دیگر هم صدمه وارد شود.
  • عارضه دیگر که در هنگام پر کردن دندان امکان دارد به وجود آید، گسترش حفره در اطراف پر کردگی می باشد.
  • در اثر پر کردن دندان امکان به وجود آمدن حساسیت به گرما و سرما در دندان وجود دارد.
سه نکته برای بهداشت بهتر دهان چیست؟
مطلب پیشنهادی برای شما

بهترین دندان پزشک

رفع پوسیدگی با پرکردن دندان چگونه است؟

برای جلوگیری از عوارض به وجود آمده باید به مراقبت بعد از پرکردن دندان توجه زیادی داشت. بعد از پر کردن دندان باید تا چند روز در مورد سبک زندگی و رژیم غذایی طبق دستور دندانپزشک عمل کرد.

تا دو روز باید به هنگام خوردن غذا از سمت دیگر دهان استفاده کرد و تا سه روز از خوردن مواد سخت مانند ته دیگ، خیار، تخمه، و … خودداری کرد.

اگر برای پر کردن دندان از کامپوزیت استفاده شده باشد باید 3 یا 4 روز از مواد خوراکی مانند نوشابه، قهوه، نسکافه، پفک و … که باعث تیرگی دندان می شود، خودداری کرد.

بعد از تمام شدن کار پر کردن دندان برای کم شدن درد ناشی از پر کردن می توان با نظر پزشک از مسکن استفاده کرد ولی نیازی به استفاده از آنتی بیوتیک نیست.

بعد از پر کردن دندان می توان از مسواک به راحتی استفاده کرد و برای استفاده از آن منعی وجود ندارد. امکان دارد به مدت دو ماه پس از پرکردن دندان به مواد غذایی سرد و گرم حساسیت نشان دهد که این امر طبیعی است اما اگر این حساسیت بیشتر از دو ماه طول بکشد باید با پزشک مشورت کرد.

بعد از ترمیم دندان امکان دارد با عدم رعایت نکات بهداشتی دندان دچار پوسیدگی های ثانویه شود پس باید بعد از پر کردن دندان نکات بهداشتی مربوط به آن را رعایت کرد.

در صورت مفید بودن مطلب را با دوستان خود بهاشتراک  بگذارید.


دکتر فاطمه حیدری | دندانپزشک کودکان اصفهان

دكتر فاطمه حيدری

جراح -دندانپزشک

بهترین جراح دندانپزشک اصفهان

آشنایی با خدمات 

جهت کسب اطلاعات تماس دکتر فاطمه حیدری به بخش تماس با ما سایت مراجعه نمایید.

دوستان عزیز می توانید از طریق بخش دیدگاه ها سوالات دندانپزشکی خود را از خانم دکتر فاطمه حیدری بهترین دندانپزشک اصفهان بپرسید.

, , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
بهترین جراح دندانپزشک اصفهان
نوشتهٔ بعدی
بستن دیاستم اصفهان

پست های مرتبط

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام خانم دکتر
    میخواستم بپرسم هزینه پر کردن دندان آسیاب، با مواد طلا، حدودا چقدر میشود و آیا شما از طلا برای پر کردن دندان استفاده میکنید؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonثبت نوبت و مشاوره ‎09138299023